Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun
Hanke tukee Ylä-Savon ja Rautavaaran matkailuyritysten sekä matkailun parissa olevia yrityksiä verkostoitumaan, vastuullisten tuotteiden sekä palveluiden kehittämiseen. Esteettömyys, hyvä asiakaskokemus ja digitalisaatio luovat uusia kohderyhmiä seudun matkailuyrityksille. Kun asiakas etsii palveluita netistä ja sosiaalisesta mediasta, yrityksesi digitaalinen asiakaspolku tulee olla silloin kunnossa. Esimerkiksi tähän saat apuja hanketyössä.
Hankkeen tavoite
Hankkeen tavoitteena on tukea Ylä-Savon matkailualan yritysten kasvua verkostoitumisen ja yhteistyön kautta. Vastuullinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen sekä asiakaskokemuksen parantaminen luo yrityskohtaista asiakastyytyväisyyttä ja parempaa kannattavuutta sekä edistää kestävän matkailun tavoitteita. Tavoitteena on myös kasvattaa alueen houkuttelevuutta ja saavutettavuutta Iisalmi ja tienoot -matkailuverkoston avulla.
Kansainvälistymisen kautta haetaan mahdollisuutta laajentaa liiketoimintaa ja tavoittaa uusia asiakkaita eri kohderyhmistä ja erityisryhmistä. Hanke tukee matkailualan toimijoita digitaalisuuden hyödyntämisessä ja lisäksi tiedolla johtamista vahvistetaan niin yritystasolla kuin aluekehityksessä. Iisalmessa sijaitsevan kulttuuriperinnöllisesti tärkeän Mansikkaniemen alueen esteettömyyttä parannetaan investointien avulla, joka mahdollistaa uusien palveluiden kehittämisen.
Miksi yhteistyö ja liiketoiminnan kehittäminen on tärkeää?
Matkailualalla toimii pieniä yrityksiä, ja jopa perheyrityksiä, joissa resurssit kehitystyöhän ovat rajalliset ja aikaa ei riitä vaikkapa nettisivujen päivittämiseen tai uusien asiakkaiden hankintaan. Yrityksen pyörittäminen vaatii monenlaista osaamista yrittäjältä. Tähän vastataan hanketyöllä.
Hankkeen työntekijöinä olemme mukana yhteisissä työpajoissa ja kuljemme rinnallasi niin halutessasi. Työpajojen vetäjät ovat alansa vahvoja ammattilaisia. Työpajoissa käydään läpi ennalta sovittuja aiheita, sinä voit kysyä heiltä juuri sinun yritystäsi koskevia asioita. Lisäksi joidenkin työpajojen jälkeen on mahdollisuus saada henkilökohtaista neuvontaa. Näin voimme yhdessä viedä sinun liiketoiminnallesi tärkeää asiaa.
Ajankohtaista hankkeessa!
Tulevat työpajat
20.11. klo 9-15 Digitaalisuus ja ostettavuus
30.1. klo 9-15 Esteettömyys tuotteistamisprosessissa
Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun- hanke järjestää noin neljä kertaa vuodessa matkailun päiväkahvit- webinaarin. Aiheina on ajankohtaisia aiheita hankkeesta sekä Ylä-Savon matkailusta. Tule mukaan kuulemaan matkailun uutisia, verkostoitumaan, jakamaan ideoita sekä omia kuulumisia!
Jokainen seudun henkilö, yritys tai toimija, joka haluaa olla mukana kehittämässä alueen matkailupalveluita. Alueena Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi, Rautavaara ja Vieremä.
Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat Ylä-Savon alueen matkailuyrittäjät ja tapahtumajärjestäjät, kuten esimerkiksi Iisalmi – ja tienoot -matkailubrändin alla toimivat matkailualan yritykset ja toimijat. Myös matkailualan yrittäjyyttä suunnittelevat henkilöt sekä jollakin muulla toimialalla tällä hetkellä toimivat yritykset ja tahot, jotka miettivät toimintansa laajentamista matkailualalle tai yhteisten matkailutuotteiden kehittämistä ko. kohderyhmän kanssa.
Haluamme laajentaa verkostoa ja yhteistyötä. Kerro meille, jos
sinulla on vahva asiantuntijuus intohimostasi tai harrastuksestasi ja haluaisit kertoa siitä muille
tunnet seudun lintusuot, vesistöt tai lähimetsät kuin omat taskusi
haluaisit kertoa oman maatilan tai sukusi asuinpaikan tarinaa
haluaisit leipoa korvapuusteja tai marjapiirakkaa vieraiden kanssa
sinua kiinnostaisi kehittää Mansikkaniemen palveluita ja tuottaa niitä
olet taitava käsityöihminen
haluaisit tuottaa esteettömiä palveluita
ottaisit turistin mukaan pilkille tai ongelle
Työpakettien sisältö
1. Pk-yritysten kasvu verkostoitumisen ja yhteistyön kautta
Luodaan yhteistyömalli, jossa tiivistetään yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Luodaan verkostojohtamisenmalli tukemaan matkailualan paikallisten ja maakunnallisen toimijoiden näkökulmasta. Nämä mallit antavat ajankohtaista tietoa syksyllä 2024 toteutettaviin tuotteistamisen työpajoihin.
Hyödynnetään asiakaskokemus, digitaalisuus, kohderyhmä- ja tuotekorttiajattelua, kun päivitetään olemassa olevia toimintoja tai kehitetään uusia tuotteita kohderyhmä ajattelun avulla. Uudet tuotteet pilotoidaan ja testataan käytännössä. Esteettömän matkailukohteen ja -tuotteen kehittäminen pilottina Mansikkaniemen alueelle Iisalmessa. Työpajat tulevat sisältämään mm.
Yritykset toteuttavat vastuullisuuden käsikirjan oman liiketoiminnan tueksi
Paketoidaan tuotteita ja palveluita, jotta niitä on helppo ostaa
Digitaalinen saavutettavuus. Tuotteesi löytyy helposti netistä ja sen voi ostaa sieltä
Olemassa olevaa tai uutta palveluasi tai tuotettasi kehitetään houkuttelevaksi ja mietitään vastausta kysymykseen: “Miksi tämän tuotteet asiakas ostaisi ja miksi ei ostaisi?”
Kehitetään uusia tuotteita uusille kohderyhmille. Luodaan tuotekortti.
Käydään läpi kansainvälistymispolkua. Mitä se vaatii ja mitä tulisi vielä tehdä? Mistä kansainvälinen asiakas meidät löytää sekä maillaista tietoa hän etsii? Mitä digitaalinen ostopolku tarkoittaa, kun saksalainen turisti etsii tietoa Savosta tai Suomesta?
Kun meillä on valmiita ostettavia tuotepaketteja tarjolla, kartoitetaan B2B-jälleenmyyjiä Saksan markkinoilta. Tämän jälkeen voimme esitellä heille yrityksiä ja yrityksen palveluita.
4. Innovointi (ml. liiketoiminta ja markkinointiosaaminen)
Toimenpiteinä ovat ajantasaisen tutkimus- ja tilastotiedon tuottaminen matkailun kehittämisen tueksi sekä tapahtumien aluetaloudellisen merkityksen selvitys tapahtuma-analyysillä tiedolla johtamisen keinoin.
Vuonna 2023 valmistui Koljonvirta-Mansikkaniemen esiselvitys, jonka tavoitteena on alueen pitkäjänteinen kehittäminen ja antaa vaihtoehtoja alueen kehittämiselle. Iisalmen kaupunki omistaa alueen. Alueella on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä ja -perintöä.
Mansikkaniemen yleissuunnittelu tehdään vuonna 2024 ja investointeja vuosina 2025 ja 2026. Hankkeen investointiosan keskeisenä tavoitteena on alueen historiaa kunnioittaen parantaa Mansikkaniemen alueen esteettömyyttä ja saavutettavuutta matkailu- ja virkistyskohteena. Toimenpiteiden pohjalta yritykset ja uudet toimijat voivat kehittää alueelle tuotteita ja palveluita työpajoissa.
Kustannukset ja rahoitus
Osallistumismaksua hankkeen toimintoihin osallistuvilta ei peritä. De minimis -tuki ilmoitus vaaditaan, joka tehdään yhdessä projektipäällikön kanssa.
Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 496.143 €. Hanketta rahoittavat Pohjois-Savon liitto Euroopan oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF), Iisalmen kaupunki ja Ylä-Savon seuturahasto.
Kehittämisosion rahoitus on 354.043 €, josta EU-tuki on 80 %
Investointiosion rahoitus on 140.000 €, josta EU-tuki on 70 %
Kutsumme sinut, matkailusta tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä kiinnostunut, kehittämään Ylä-Savon ja Rautavaaran matkailua! Koskaan ei ole liian myöhäistä olla mukana! Ole rohkeasti yhteydessä!
Pohjois-Savon matkailu Oy koordinoi alueen matkailutoimijoiden yhteistyötä, luo kansainvälisiä markkinoita ja kehittää toimialaa sekä edustaa alueen matkailutoimijoita sovituissa alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa, kuten Visit Finland ja Lakeland -yhteistyössä.
Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun -hanke aloitti syksyllä vastuullisen tuotteistaminen työpajat yhdessä 17 yrityksen ja 2 toimijan kanssa. Osa heistä vasta suunnittelee matkailutoimintaa, osa tekee yhteistyötä ja osa on toiminut jo pitkään matkailun parissa.
Valtakunnallinen Ysimittari-tutkimus ja nuorisojärjestö 4H:n toimintatilastot osoittavat nuorten yrittäjyyden vahvistuneen ilmiönä. Myös nuorten kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan on lisääntynyt.
Iisalmen kaupunginkirjastossa on alkanut ”Inspiroiva ja ihmeellinen kirjasto – yhdessä uudistuen kohti tulevaisuutta” toiminnan kehittämisen hanke, jossa palvelumuotoilua käyttäen osallistetaan kaupunkilaiset tulevaisuuden kirjaston ideointiin.
URBACT-ohjelman alla toimiva EU-verkostohanke Residents of the Future on edennyt hankesuunnitelman mukaisesti vaiheeseen, jossa on valittu pilottitoimenpide toteutukseen.
Iisalmen kaupunki, Ylä-Savon Koulutuskuntayhtymä (YSAO), Savon ammattiopisto (Sakky) sekä Savonia-ammattikorkeakoulu ovat jo useita vuosia mahdollistaneet…
Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun -hanke aloitti syksyllä vastuullisen tuotteistaminen työpajat yhdessä 17 yrityksen ja 2 toimijan kanssa. Osa heistä vasta suunnittelee matkailutoimintaa, osa tekee yhteistyötä ja osa on toiminut jo pitkään matkailun parissa.
Iisalmen kaupunki on julkaissut strategian toteutumista läpinäkyvästi mittaavan ihmemittariston. Iisalmen ihmemittari löytyy kaupungin verkkosivustolta ja on siten helposti luettavissa missä ja milloin vain. Mittaristoon on valittu kaupungin toimialoilta keskeisimmät tunnusluvut, jotka kertovat kaupunkistrategian toimenpiteiden toteutumisesta.
”Haluamme parantaa strategiamme läpinäkyvyyttä ja seurantaa kuntalaisille ja eri sidosryhmien suuntaan. Toisinaan korkealentoiset strategiset lauseet on hyvä konkretisoida käytännön tason mittareiksi”, kertoo Iisalmen kaupunkistrategiasta vastaava elinkeinojohtaja Terho Savolainen.
Iisalmen ihmemittaria on työstetty yhdessä toimialojen edustajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan Branden asiantuntijakumppaneiden kanssa kuluvan syksyn ajan. Brandella on kokemusta kaupunkien auttamisesta avoimemman hallinnon kehittämisessä.
”Osallistavampi ja vuorovaikutuksellisempi kaupunki lisää kaupunkilaisten turvallisuudentunnetta ja antaa syitä uskoa tulevaisuuteen. Samalla kaupungin oma päätöksenteko, palveluiden suunnittelu ja toteutus paranee”, kuvailee Branden Business Designer Eveliina Eräjärvi.
Kun Iisalmi käynnisteli oman ihmemittarinsa luomista, oli yhtenä inspiraation lähteenä Branden ja Äänekosken kaupungin yhteistyönä syntynyt Äänekoski-ilmiötä eli Äänekosken kaupunkistrategiaa seuraava mittaristo. Iisalmeen rakennettiin kuitenkin juuri oman kaupungin tarpeita vastaava ratkaisu.
Asukkaiden sujuja arki ja hyvinvointi sekä kaupungin elinvoima piirtyvät mittaristoon selkeinä näkyminä
Iisalmen ihmemittari on rakennettu strategian teemojen, Inspiroiva Iisalmi, Ihana Iisalmi ja Ihmeiden Iisalmi, ympärille. Mittari tarjoaa selkeän näkymän kunkin strategisen teeman kannalta tärkeimpiin mitattavissa oleviin muuttujiin: Esimerkiksi Inspiroiva Iisalmi -osiossa mitataan asukkaiden hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten uimahallin kävijämääriä, kirjaston lainamääriä, varhaiskasvatuksen osallistumisastetta ja asukkaiden koulutustasoa. Ihana Iisalmi -osiossa tutkitaan onnistumista turvallisen kaupunkiympäristön luomisessa mitaten esimerkiksi energiankulutusta, liikenteen vähäpäästöisyyttä ja rakennusvalmiiden tonttien määrää. Ihmeiden Iisalmi -osio puolestaan tarjoaa näkymän muun muassa uusien yritysten määrään, työttömyysasteeseen, asukkaiden verotulojen kehitykseen ja kaupungin digitaaliseen näkyvyyteen.
”Näitä ihmemittaristoon koottuja tietoja tullaan päivittämään aktiivisesti ja siten tilannekuva on paremmin kaikkien nähtävillä myös varsinaisten strategian raportointikausien välillä. Mittaristoon liittyy myös vaihtuvia kysymyksiä eri osa-alueista, ja niiden kautta kuntalaisten toivotaan osallistuvan strategian seurantaan ja kehittämiseen. Nyt heti aluksi kysymme esimerkiksi sitä, ovatko iisalmelaiset halukkaita suosittelemaan asumista kotikaupungissaan”, esittelee Terho Savolainen.
Ihmemittari toimii iisalmelaisen arjen monitorina myös tulevissa strategiakehityksen vaiheissa:
”Iisalmen kaupunkistrategialle on juuri tehty väliarviointi näin valtuustokauden viimeisen vuoden käynnistyessä. Sen perusteella ainakaan vielä ei ole tarvetta radikaaliin suunnanmuutokseen, Iisalmi pyrkii edelleen Suomen houkuttelevimmaksi seutukaupungiksi”, kertoo Terho Savolainen ja jatkaa:
”Tiettyjä strategian painopistealueita tarkennettiin ja mittareita päivitettiin, toimenpidetasolla toimialoille tuli jonkin verran uusia toteutettavia tehtäviä. Ensi vuoden kuntavaalien jälkeen uusi valtuusto päättää seuraavan strategiapäivityksen aikataulusta, todennäköisesti se tehdään valtuustokauden alkuvaiheessa 2025–2026”.
Lisätietoja:
Terho Savolainen, elinkeinojohtaja, Iisalmen kaupunki, p. 040 630 5328, terho.savolainen@iisalmi.fi
Kansainvälisyyspalvelut järjestää yhdessä Ylä-Savon ammattiopiston kanssa Meetings in Everyday Life – MEL – tapahtuman torstaina 21.11.2024 Ylä-Savon ammattiopistolla klo 16:00-18:00. Tapahtumassa esitellään Ylä-Savon alueen vapaa-ajan toimijoita messutyylisesti. MEL on koko perheen maksuton tapahtuma. Tapahtumassa toiminnallisia esittelypisteitä.
Mukana tapahtumassa Ylä-Savon ammattiopisto, Vieremän kunta, Punainen Risti – Iisalmen osasto, Luetaan yhdessä-verkosto, Iisalmen seurakunta, Savon Ammattiopisto, Perheentalo, Avoin varhaiskasvatus, Iisalmen Kirjasto ja Ylä-Savon kirjastoverkko Rutakko, Unicef – Vapaaehtoiset, Iisalmen Naisvoimistelijat ry, Iisalmen Korvenkävijät ry, Väkkärä – Ylä-Savon ensi- ja turvakotiyhdistys ry, Arkkitehtuuri- ja ympäristökulttuurikoulu LASTU sekä Talent Hub Eastern Finland.
Karjalan lennoston saapumiserän 2/24 sotilasvala- ja -vakuutustilaisuus järjestetään Iisalmessa Luuniemen juhlakentällä, Olvi-oluthallin alueella ja Iisalmen kulttuurikeskuksessa lauantaina 17.8.2024.
Iisalmen kaupunki, Ylä-Savon Koulutuskuntayhtymä (YSAO), Savon ammattiopisto (Sakky) sekä Savonia-ammattikorkeakoulu ovat jo useita vuosia mahdollistaneet…
Iisalmen kaupunki on julkaissut strategian toteutumista läpinäkyvästi mittaavan ihmemittariston. Iisalmen ihmemittari löytyy kaupungin verkkosivustolta ja on siten helposti luettavissa missä ja milloin vain. Mittaristoon on valittu kaupungin toimialoilta keskeisimmät tunnusluvut, jotka kertovat kaupunkistrategian toimenpiteiden toteutumisesta.
”Haluamme parantaa strategiamme läpinäkyvyyttä ja seurantaa kuntalaisille ja eri sidosryhmien suuntaan. Toisinaan korkealentoiset strategiset lauseet on hyvä konkretisoida käytännön tason mittareiksi”, kertoo Iisalmen kaupunkistrategiasta vastaava elinkeinojohtaja Terho Savolainen.
Iisalmen ihmemittaria on työstetty yhdessä toimialojen edustajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan Branden asiantuntijakumppaneiden kanssa kuluvan syksyn ajan. Brandella on kokemusta kaupunkien auttamisesta avoimemman hallinnon kehittämisessä.
”Osallistavampi ja vuorovaikutuksellisempi kaupunki lisää kaupunkilaisten turvallisuudentunnetta ja antaa syitä uskoa tulevaisuuteen. Samalla kaupungin oma päätöksenteko, palveluiden suunnittelu ja toteutus paranee”, kuvailee Branden Business Designer Eveliina Eräjärvi.
Kun Iisalmi käynnisteli oman ihmemittarinsa luomista, oli yhtenä inspiraation lähteenä Branden ja Äänekosken kaupungin yhteistyönä syntynyt Äänekoski-ilmiötä eli Äänekosken kaupunkistrategiaa seuraava mittaristo. Iisalmeen rakennettiin kuitenkin juuri oman kaupungin tarpeita vastaava ratkaisu.
Asukkaiden sujuja arki ja hyvinvointi sekä kaupungin elinvoima piirtyvät mittaristoon selkeinä näkyminä
Iisalmen ihmemittari on rakennettu strategian teemojen, Inspiroiva Iisalmi, Ihana Iisalmi ja Ihmeiden Iisalmi, ympärille. Mittari tarjoaa selkeän näkymän kunkin strategisen teeman kannalta tärkeimpiin mitattavissa oleviin muuttujiin: Esimerkiksi Inspiroiva Iisalmi -osiossa mitataan asukkaiden hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten uimahallin kävijämääriä, kirjaston lainamääriä, varhaiskasvatuksen osallistumisastetta ja asukkaiden koulutustasoa. Ihana Iisalmi -osiossa tutkitaan onnistumista turvallisen kaupunkiympäristön luomisessa mitaten esimerkiksi energiankulutusta, liikenteen vähäpäästöisyyttä ja rakennusvalmiiden tonttien määrää. Ihmeiden Iisalmi -osio puolestaan tarjoaa näkymän muun muassa uusien yritysten määrään, työttömyysasteeseen, asukkaiden verotulojen kehitykseen ja kaupungin digitaaliseen näkyvyyteen.
”Näitä ihmemittaristoon koottuja tietoja tullaan päivittämään aktiivisesti ja siten tilannekuva on paremmin kaikkien nähtävillä myös varsinaisten strategian raportointikausien välillä. Mittaristoon liittyy myös vaihtuvia kysymyksiä eri osa-alueista, ja niiden kautta kuntalaisten toivotaan osallistuvan strategian seurantaan ja kehittämiseen. Nyt heti aluksi kysymme esimerkiksi sitä, ovatko iisalmelaiset halukkaita suosittelemaan asumista kotikaupungissaan”, esittelee Terho Savolainen.
Ihmemittari toimii iisalmelaisen arjen monitorina myös tulevissa strategiakehityksen vaiheissa:
”Iisalmen kaupunkistrategialle on juuri tehty väliarviointi näin valtuustokauden viimeisen vuoden käynnistyessä. Sen perusteella ainakaan vielä ei ole tarvetta radikaaliin suunnanmuutokseen, Iisalmi pyrkii edelleen Suomen houkuttelevimmaksi seutukaupungiksi”, kertoo Terho Savolainen ja jatkaa:
”Tiettyjä strategian painopistealueita tarkennettiin ja mittareita päivitettiin, toimenpidetasolla toimialoille tuli jonkin verran uusia toteutettavia tehtäviä. Ensi vuoden kuntavaalien jälkeen uusi valtuusto päättää seuraavan strategiapäivityksen aikataulusta, todennäköisesti se tehdään valtuustokauden alkuvaiheessa 2025–2026”.
Lisätietoja:
Terho Savolainen, elinkeinojohtaja, Iisalmen kaupunki, p. 040 630 5328, terho.savolainen@iisalmi.fi
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.