Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun
Hanke tukee Ylä-Savon ja Rautavaaran matkailuyritysten sekä matkailun parissa olevia yrityksiä verkostoitumaan, vastuullisten tuotteiden sekä palveluiden kehittämiseen. Esteettömyys, hyvä asiakaskokemus ja digitalisaatio luovat uusia kohderyhmiä seudun matkailuyrityksille. Kun asiakas etsii palveluita netistä ja sosiaalisesta mediasta, yrityksesi digitaalinen asiakaspolku tulee olla silloin kunnossa. Esimerkiksi tähän saat apuja hanketyössä.
Hankkeen tavoite
Hankkeen tavoitteena on tukea Ylä-Savon matkailualan yritysten kasvua verkostoitumisen ja yhteistyön kautta. Vastuullinen tuotteiden ja palveluiden kehittäminen sekä asiakaskokemuksen parantaminen luo yrityskohtaista asiakastyytyväisyyttä ja parempaa kannattavuutta sekä edistää kestävän matkailun tavoitteita. Tavoitteena on myös kasvattaa alueen houkuttelevuutta ja saavutettavuutta Iisalmi ja tienoot -matkailuverkoston avulla.
Kansainvälistymisen kautta haetaan mahdollisuutta laajentaa liiketoimintaa ja tavoittaa uusia asiakkaita eri kohderyhmistä ja erityisryhmistä. Hanke tukee matkailualan toimijoita digitaalisuuden hyödyntämisessä ja lisäksi tiedolla johtamista vahvistetaan niin yritystasolla kuin aluekehityksessä. Iisalmessa sijaitsevan kulttuuriperinnöllisesti tärkeän Mansikkaniemen alueen esteettömyyttä parannetaan investointien avulla, joka mahdollistaa uusien palveluiden kehittämisen.
Miksi yhteistyö ja liiketoiminnan kehittäminen on tärkeää?
Matkailualalla toimii pieniä yrityksiä, ja jopa perheyrityksiä, joissa resurssit kehitystyöhän ovat rajalliset ja aikaa ei riitä vaikkapa nettisivujen päivittämiseen tai uusien asiakkaiden hankintaan. Yrityksen pyörittäminen vaatii monenlaista osaamista yrittäjältä. Tähän vastataan hanketyöllä.
Hankkeen työntekijöinä olemme mukana yhteisissä työpajoissa ja kuljemme rinnallasi niin halutessasi. Työpajojen vetäjät ovat alansa vahvoja ammattilaisia. Työpajoissa käydään läpi ennalta sovittuja aiheita, sinä voit kysyä heiltä juuri sinun yritystäsi koskevia asioita. Lisäksi joidenkin työpajojen jälkeen on mahdollisuus saada henkilökohtaista neuvontaa. Näin voimme yhdessä viedä sinun liiketoiminnallesi tärkeää asiaa.
Ajankohtaista hankkeessa!
Hankkeessa on luotu uusia tuotteita ja palveluita vastuullisen tuotteistamisen työpajoissa. Tuotekehitys ja tuotteistaminen jatkuu uusien tuotteiden pilotoinnilla ja testauksilla.
Jokainen seudun henkilö, yritys tai toimija, joka haluaa olla mukana kehittämässä alueen matkailupalveluita. Alueena Iisalmi, Kiuruvesi, Lapinlahti, Sonkajärvi, Rautavaara ja Vieremä.
Hankkeen ensisijaisena kohderyhmänä ovat Ylä-Savon alueen matkailuyrittäjät ja tapahtumajärjestäjät, kuten esimerkiksi Iisalmi – ja tienoot -matkailubrändin alla toimivat matkailualan yritykset ja toimijat. Myös matkailualan yrittäjyyttä suunnittelevat henkilöt sekä jollakin muulla toimialalla tällä hetkellä toimivat yritykset ja tahot, jotka miettivät toimintansa laajentamista matkailualalle tai yhteisten matkailutuotteiden kehittämistä ko. kohderyhmän kanssa.
Haluamme laajentaa verkostoa ja yhteistyötä. Kerro meille, jos
sinulla on vahva asiantuntijuus intohimostasi tai harrastuksestasi ja haluaisit kertoa siitä muille
tunnet seudun lintusuot, vesistöt tai lähimetsät kuin omat taskusi
haluaisit kertoa oman maatilan tai sukusi asuinpaikan tarinaa
haluaisit leipoa korvapuusteja tai marjapiirakkaa vieraiden kanssa
sinua kiinnostaisi kehittää Mansikkaniemen palveluita ja tuottaa niitä
olet taitava käsityöihminen
haluaisit tuottaa esteettömiä palveluita
ottaisit turistin mukaan pilkille tai ongelle
Työpakettien sisältö
1. Pk-yritysten kasvu verkostoitumisen ja yhteistyön kautta
Luodaan yhteistyömalli, jossa tiivistetään yhteistyötä eri toimijoiden välillä. Luodaan verkostojohtamisenmalli tukemaan matkailualan paikallisten ja maakunnallisen toimijoiden näkökulmasta. Nämä mallit antavat ajankohtaista tietoa syksyllä 2024 toteutettaviin tuotteistamisen työpajoihin.
Hyödynnetään asiakaskokemus, digitaalisuus, kohderyhmä- ja tuotekorttiajattelua, kun päivitetään olemassa olevia toimintoja tai kehitetään uusia tuotteita kohderyhmä ajattelun avulla. Uudet tuotteet pilotoidaan ja testataan käytännössä. Esteettömän matkailukohteen ja -tuotteen kehittäminen pilottina Mansikkaniemen alueelle Iisalmessa. Työpajat tulevat sisältämään mm.
Yritykset toteuttavat vastuullisuuden käsikirjan oman liiketoiminnan tueksi
Paketoidaan tuotteita ja palveluita, jotta niitä on helppo ostaa
Digitaalinen saavutettavuus. Tuotteesi löytyy helposti netistä ja sen voi ostaa sieltä
Olemassa olevaa tai uutta palveluasi tai tuotettasi kehitetään houkuttelevaksi ja mietitään vastausta kysymykseen: “Miksi tämän tuotteet asiakas ostaisi ja miksi ei ostaisi?”
Kehitetään uusia tuotteita uusille kohderyhmille. Luodaan tuotekortti.
3. Matkailuyritysten kansainvälistyminen
Käydään läpi kansainvälistymispolkua. Mitä se vaatii ja mitä tulisi vielä tehdä? Mistä kansainvälinen asiakas meidät löytää sekä maillaista tietoa hän etsii? Mitä digitaalinen ostopolku tarkoittaa, kun saksalainen turisti etsii tietoa Savosta tai Suomesta?
Kun meillä on valmiita ostettavia tuotepaketteja tarjolla, kartoitetaan B2B-jälleenmyyjiä Saksan markkinoilta. Tämän jälkeen voimme esitellä heille yrityksiä ja yrityksen palveluita.
4. Innovointi (ml. liiketoiminta ja markkinointiosaaminen)
Toimenpiteinä ovat ajantasaisen tutkimus- ja tilastotiedon tuottaminen matkailun kehittämisen tueksi sekä tapahtumien aluetaloudellisen merkityksen selvitys tapahtuma-analyysillä tiedolla johtamisen keinoin.
Mansikkaniemen investointi
Vuonna 2023 valmistui Koljonvirta-Mansikkaniemen esiselvitys, jonka tavoitteena on alueen pitkäjänteinen kehittäminen ja antaa vaihtoehtoja alueen kehittämiselle. Iisalmen kaupunki omistaa alueen. Alueella on valtakunnallisesti merkittävää rakennettua kulttuuriympäristöä ja -perintöä.
Mansikkaniemen yleissuunnittelu tehdään vuonna 2024 ja investointeja vuosina 2025 ja 2026. Hankkeen investointiosan keskeisenä tavoitteena on alueen historiaa kunnioittaen parantaa Mansikkaniemen alueen esteettömyyttä ja saavutettavuutta matkailu- ja virkistyskohteena. Toimenpiteiden pohjalta yritykset ja uudet toimijat voivat kehittää alueelle tuotteita ja palveluita työpajoissa.
Kustannukset ja rahoitus
Osallistumismaksua hankkeen toimintoihin osallistuvilta ei peritä. De minimis -tuki ilmoitus vaaditaan, joka tehdään yhdessä projektipäällikön kanssa.
Hankkeen kokonaiskustannukset ovat 496.143 €. Hanketta rahoittavat Pohjois-Savon liitto Euroopan oikeudenmukaisen siirtymän rahastosta (JTF), Iisalmen kaupunki ja Ylä-Savon seuturahasto.
Kehittämisosion rahoitus on 354.043 €, josta EU-tuki on 80 %
Investointiosion rahoitus on 140.000 €, josta EU-tuki on 70 %
Kutsumme sinut, matkailusta tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä kiinnostunut, kehittämään Ylä-Savon ja Rautavaaran matkailua! Koskaan ei ole liian myöhäistä olla mukana! Ole rohkeasti yhteydessä!
Pohjois-Savon matkailu Oy koordinoi alueen matkailutoimijoiden yhteistyötä, luo kansainvälisiä markkinoita ja kehittää toimialaa sekä edustaa alueen matkailutoimijoita sovituissa alueellisissa, kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa, kuten Visit Finland ja Lakeland -yhteistyössä.
Varhaiskasvatuksen liikkumisohjelman tavoitteena on edistää alle kouluikäisten iisalmelaisten lasten fyysistä aktiivisuutta. Ohjelma vastaa yhteiskunnalliseen huoleen…
Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun- hanke aloitti syksyllä 2024 työpajat, joissa aiheena olivat vastuullisuus tuotteistamisessa ja vastuullisuusviestintä. Työpajojen tavoitteena oli vastata kohderyhmä ymmärryksen kautta kansainvälisten vieraiden ja turistien sekä kotimaisten matkailijoiden kysyntään sekä tarpeisiin olemassa olevien matkailupalveluiden tai uusien tuotteiden kehittämisellä.
Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun- hanke aloitti syksyllä 2024 työpajat, joissa aiheena olivat vastuullisuus tuotteistamisessa ja vastuullisuusviestintä. Työpajojen tavoitteena oli vastata kohderyhmä ymmärryksen kautta kansainvälisten vieraiden ja turistien sekä kotimaisten matkailijoiden kysyntään sekä tarpeisiin olemassa olevien matkailupalveluiden tai uusien tuotteiden kehittämisellä.
Aloitimme blogisarjan, jossa Iisalmen yrityspalveluiden henkilöstö kertoo työstään katsauksella menneen viikon tapahtumiin. Sarjan tavoitteena on madaltaa kynnystä käyttää yritysneuvonnan palveluja: Arkisen viikon kuvaus avaa sitä, miten monenlaista yritysneuvontaa ja tukea on tarjolla. Tässä blogissa kynäilee projektipäällikkö Kirsi Piirainen kertoen tammikuisesta työviikostaan.
Iisalmen kaupunki ja Genelec Oy haluavat yhdessä luoda Iisalmen keskeisimpänä kulttuuriharrastus- ja tapahtumakohteena tunnettuun Iisalmen kulttuurikeskukseen innovatiivisen huipputeknologian tarjoaman äänimaailman, joka nostaa jokaisen kävijän asiakaskokemuksen ainutlaatuiseksi elämykseksi, olipa kyseessä konsertti, seminaaritapahtuma tai kirjastokäynti. Ääniarkkitehtuuriratkaisut toteutetaan osana laajaa peruskorjaus- ja uudistamishanketta vuosina 2025-2027.
Iisalmen kaupunki myöntää tapahtumatukea tapahtumajärjestäjälle, joka tuottaa Iisalmeen tapahtuman vuoden 2025 aikana. Tapahtumatukihaku vuodelle 2025…
Iisalmen kaupunki, Ylä-Savon Koulutuskuntayhtymä (YSAO), Savon ammattiopisto (Sakky) sekä Savonia-ammattikorkeakoulu ovat jo useita vuosia mahdollistaneet…
Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun- hanke aloitti syksyllä vastuullisen tuotteistaminen työpajat yhdessä 17 yrityksen ja 2 toimijan kanssa. Osa heistä vasta suunnittelee matkailutoimintaa, osa tekee yhteistyötä ja osa on toiminut jo pitkään matkailun parissa.
Maastohiihdon Suomen Cup järjestetään Paloisvuorella 28-29.3.2025. Kisajärjestelyt tuovat muutoksia alueen käyttöön viikolla 13. Kisaliikenne voi aiheuttaa ruuhkaa kisojen aikana.
Iisalmen kaupunki järjestää kevättalven aikana uudenlaisia kuntalaisten kohtaamishetkiä, kiireneutraaleja kaupunkikahveja, jo ennestään yhteisöllisyydestään tutuksi tulleessa paikassa, IPK:n ylläpitämässä Karhun Kellarissa. Ensimmäiset kaupunkikahvit järjestetään keskiviikkona 29.1.2025 klo 14–15. Tuolloin teemana on Ihmeiden Iisalmi – vetovoimainen ja elinvoimainen seutukeskus sekä kaikkia kahvihetkiä yhdistävä hyvinvoinnin teema – se on olennainen osa Iisalmen kiireneutraaliutta. Mukana tammikuun kahveilla ovat kaupunginjohtaja Jarmo Ronkainen ja elinkeinojohtaja Terho Savolainen. Matalan kynnyksen kahvihetkiin toivotaan runsasta osallistumista iästä ja muista taustatekijöistä riippumatta.
Iisalmen kaupunki ja Genelec Oy haluavat yhdessä luoda Iisalmen keskeisimpänä kulttuuriharrastus- ja tapahtumakohteena tunnettuun Iisalmen kulttuurikeskukseen innovatiivisen huipputeknologian tarjoaman äänimaailman, joka nostaa jokaisen kävijän asiakaskokemuksen ainutlaatuiseksi elämykseksi, olipa kyseessä konsertti, seminaaritapahtuma tai kirjastokäynti. Ääniarkkitehtuuriratkaisut toteutetaan osana laajaa peruskorjaus- ja uudistamishanketta vuosina 2025-2027.
Iisalmen kaupunki myöntää tapahtumatukea tapahtumajärjestäjälle, joka tuottaa Iisalmeen tapahtuman vuoden 2025 aikana. Tapahtumatukihaku vuodelle 2025…
Kansainvälisyyspalvelut järjestää yhdessä Ylä-Savon ammattiopiston kanssa Meetings in Everyday Life – MEL – tapahtuman torstaina 21.11.2024 Ylä-Savon ammattiopistolla klo 16:00-18:00. Tapahtumassa esitellään Ylä-Savon alueen vapaa-ajan toimijoita messutyylisesti. MEL on koko perheen maksuton tapahtuma. Tapahtumassa toiminnallisia esittelypisteitä.
Maastohiihdon Suomen Cup järjestetään Paloisvuorella 28-29.3.2025. Kisajärjestelyt tuovat muutoksia alueen käyttöön viikolla 13. Kisaliikenne voi aiheuttaa ruuhkaa kisojen aikana.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.