Siirry sisältöön

Suojattu sähköpostiasiointi Iisalmen kaupungin kanssa

Voit hoitaa sähköpostiasioinnin Iisalmen kaupungin kanssa täysin suojatusti.

Voit hoitaa sähköpostiasioinnin Iisalmen kaupungin kanssa täysin suojatusti. Käytössämme oleva suojatun postin palvelu SecMail® mahdollistaa luottamuksellisen asioinnin kaikkiin Iisalmen kaupungin sähköpostiosoitteisiin (@iisalmi.fi).

Käyttääksesi SecMail -suojattua postia sinun tulee ensin rekisteröityä palveluun.

Tietojasi ei käytetä markkinointiin tai mihinkään muuhun kuin tunnistautumiseen ja mahdollisten ongelmatilanteiden selvittämiseen.

Karttapalvelu

Iisalmen kaupungin karttapalvelu

Iisalmen kaupungin ylläpitämä Internet-karttapalvelu sisältää kartta- ja paikkatietoaineistoa koko kunnan alueelta. Karttapalvelusta voit itse tulostaa karttoja, tehdä matkanmittauksia sekä karttalinkkejä ja upotuksia omille verkkosivuillesi. Taustakartaksi voit valita ilmakuvan lisäksi perus-, opas- tai taustakartan.

Iisalmen kaupungin palvelujen karttasijaintien lisäksi löydät karttapalvelusta muutakin tarpeellista tietoa. Saatavilla ovat mm. osoite- ja kaavakartat, kiinteistö- ja rakennustietoja sekä vapaat tontit.

Karttapalveluun pääset alla olevasta linkistä. (avautuu uuteen välilehteen)


Suomi.fi-viestit Suomi.fi-verkkopalvelussa

Voit ottaa Suomi.fi-viestit käyttöön Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa.

Kun otat Suomi.fi-viestit käyttöön, annat yleisen suostumuksen, että kaikki viranomaisviestit voidaan toimittaa sinulle sähköisesti Suomi.fi-viesteihin. Viranomaisen lähettämä viesti voi olla myös todisteellinen tiedoksianto, joka sinun on kuitattava vastaanotetuksi ennen kuin voit avata viestin. Viestien toimitustapaa voit muuttaa myöhemmin viestien asetuksissa.

Sinun on myös mahdollista lähettää viestejä viranomaiselle Viestit-palvelun avulla. Tämä ominaisuus ei ole kuitenkaan käytössä aivan kaikilla Viestit-palvelussa viestejä lähettävillä organisaatioilla.

Voit käyttää Suomi.fi-viestejä Suomi.fi-verkkopalvelun Viestit-osiossa. Myös ensimmäisen käyttöönoton teet verkkopalvelun Viestit-osiossa. Käyttöönoton jälkeen pääset lukemaan viestejäsi ja kirjoittamaan viestejä, kun tunnistaudut Suomi.fi-verkkopalveluun. Valitse sen jälkeen verkkopalvelun valikosta Viestit-osio.


Digiraati.fi

Digiraati.fi on verkkopalvelu, joka tarjoaa alle 29-vuotiaille nuorille mahdollisuuden saada äänensä kuuluviin yhteiskunnallisissa kysymyksissä.

Digiraati.fi on osa oikeusministeriön verkossa toimivia demokratiapalveluita. Kehittämistyössä on ollut mukana sekä nuoria että nuorisoalan toimijoita. Palvelua voivat käyttää nuoret ja nuorten kanssa toimivat tahot. Palvelun voivat ottaa käyttöönsä kunnat, hyvinvointialueet ja muut viranomaiset, oppilaitokset, järjestöt ja nuorten toimijaryhmät.

Digiraadissa osallistujat keskustelevat ennalta sovitusta aiheesta 1-3 viikon ajan. Keskustelu käydään kirjallisesti nimimerkeillä palvelun omalla, suljetulla keskustelupalstalla. Tavoitteena on muodostaa raadin keskusteltavana olevasta aiheesta loppulausuma, joka välitetään eteenpäin päättäjille ja julkaistaan palvelussa. Keskustelua ohjaa ja valvoo koulutettu ohjaaja, joka huolehtii keskustelun etenemisestä, turvallisuudesta ja sujuvuudesta.


Anna palautetta

Voit antaa palautetta kaupungin palveluista, toiminnasta ja päätöksenteosta.

HUOM! Tämän palvelun kautta et voi tehdä kuntalaisaloitetta.


Ilmoita väärinkäytöksestä

Väärinkäytösepäily voi kohdistua viranhaltijaan, työntekijään tai luottamushenkilöön tai esimerkiksi kaupungin palveluiden tuottamiseen, hankintoihin, sopimuksiin tai päätöksentekoon.

Ilmoitukset käsittelee asiantuntijaryhmä, johon kuuluvat valmistelijana sisäinen tarkastaja/johdon sihteeri sekä ilmoitusten käsittelijöinä hallintojohtaja ja kaupunginjohtaja.

Väärinkäytösepäilyjä voidaan tutkia viranomaisten yhteistyönä tai ne voidaan siirtää poliisin tutkittavaksi.


Sähköinen rakennuslupien hakeminen

Sähköinen asiointipalvelu rakennusvalvonnan lupien hakemiseen.

Hoida hankkeesi lupa-asiointi verkossa aina ennakkokyselyistä hankkeen päättymiseen saakka. Palvelu kokoaa kunnan viranomaisen, rakentajan, suunnittelijan ja muut rakentamisen ammattilaiset yhteen osoitteeseen ja pitää kaikki hankkeen osapuolet tietoisina hankkeen etenemisestä. Hakemusten käsittely ja lupa-asiointi on sujuvampaa, kun tarvittavat tiedot ovat heti mukana.

Sähköinen asiointi kattaa Iisalmen kaupungissa rakennus- ja toimenpidelupien sekä toimenpideilmoitusten hakemisen sekä näihin liittyvän ennakkoneuvonnan.

Kaavoitukseen vaikuttaminen

Kaavoittaminen on maankäytön suunnittelua, jonka tavoitteena on varmistaa hyvän elinympäristön rakentuminen. Kunta vastaa yleis- ja asemakaavoituksesta. Seudullisella tasolla kaavoitusta ohjaa maakuntakaava, jonka laadinnasta vastaa maakunnan liitto.

Kaavoitukseen vaikuttaminen

Kuntalaisaloite

Voit tehdä sähköisesti kuntalaisaloitteen. Palvelussa voi myös kannattaa ja seurata muiden tekemiä aloitteita.

Lue lisää kuntalaisaloitteesta (siirryt toiseen palveluun)

Ajankohtaista

Kaupungintalon asiakaspalvelupisteen joulukuun aukioloajat

Iisalmen kaupungintalon asiakaspalvelupiste palvelee joulukuussa ma-pe klo 9.00-15.30. Suljettu koko jouluviikon 23.-29.12. ja uuden vuoden…

Iisalmen kaupunkistrategia läpinäkyvämmäksi: Ihmemittari konkretisoi strategian tavoitteet ja toimenpiteet käytännön tason mittareiksi

Iisalmen kaupunki on julkaissut strategian toteutumista läpinäkyvästi mittaavan ihmemittariston. Iisalmen ihmemittari löytyy kaupungin verkkosivustolta ja on siten helposti luettavissa missä ja milloin vain. Mittaristoon on valittu kaupungin toimialoilta keskeisimmät tunnusluvut, jotka kertovat kaupunkistrategian toimenpiteiden toteutumisesta.

”Haluamme parantaa strategiamme läpinäkyvyyttä ja seurantaa kuntalaisille ja eri sidosryhmien suuntaan. Toisinaan korkealentoiset strategiset lauseet on hyvä konkretisoida käytännön tason mittareiksi”, kertoo Iisalmen kaupunkistrategiasta vastaava elinkeinojohtaja Terho Savolainen.

Iisalmen ihmemittaria on työstetty yhdessä toimialojen edustajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan Branden asiantuntijakumppaneiden kanssa kuluvan syksyn ajan. Brandella on kokemusta kaupunkien auttamisesta avoimemman hallinnon kehittämisessä.

”Osallistavampi ja vuorovaikutuksellisempi kaupunki lisää kaupunkilaisten turvallisuudentunnetta ja antaa syitä uskoa tulevaisuuteen. Samalla kaupungin oma päätöksenteko, palveluiden suunnittelu ja toteutus paranee”, kuvailee Branden Business Designer Eveliina Eräjärvi.

Kun Iisalmi käynnisteli oman ihmemittarinsa luomista, oli yhtenä inspiraation lähteenä Branden ja Äänekosken kaupungin yhteistyönä syntynyt Äänekoski-ilmiötä eli Äänekosken kaupunkistrategiaa seuraava mittaristo. Iisalmeen rakennettiin kuitenkin juuri oman kaupungin tarpeita vastaava ratkaisu.

Asukkaiden sujuja arki ja hyvinvointi sekä kaupungin elinvoima piirtyvät mittaristoon selkeinä näkyminä

Iisalmen ihmemittari on rakennettu strategian teemojen, Inspiroiva Iisalmi, Ihana Iisalmi ja Ihmeiden Iisalmi, ympärille. Mittari tarjoaa selkeän näkymän kunkin strategisen teeman kannalta tärkeimpiin mitattavissa oleviin muuttujiin: Esimerkiksi Inspiroiva Iisalmi -osiossa mitataan asukkaiden hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten uimahallin kävijämääriä, kirjaston lainamääriä, varhaiskasvatuksen osallistumisastetta ja asukkaiden koulutustasoa. Ihana Iisalmi -osiossa tutkitaan onnistumista turvallisen kaupunkiympäristön luomisessa mitaten esimerkiksi energiankulutusta, liikenteen vähäpäästöisyyttä ja rakennusvalmiiden tonttien määrää. Ihmeiden Iisalmi -osio puolestaan tarjoaa näkymän muun muassa uusien yritysten määrään, työttömyysasteeseen, asukkaiden verotulojen kehitykseen ja kaupungin digitaaliseen näkyvyyteen.

”Näitä ihmemittaristoon koottuja tietoja tullaan päivittämään aktiivisesti ja siten tilannekuva on paremmin kaikkien nähtävillä myös varsinaisten strategian raportointikausien välillä. Mittaristoon liittyy myös vaihtuvia kysymyksiä eri osa-alueista, ja niiden kautta kuntalaisten toivotaan osallistuvan strategian seurantaan ja kehittämiseen. Nyt heti aluksi kysymme esimerkiksi sitä, ovatko iisalmelaiset halukkaita suosittelemaan asumista kotikaupungissaan”, esittelee Terho Savolainen.

Ihmemittari toimii iisalmelaisen arjen monitorina myös tulevissa strategiakehityksen vaiheissa:

”Iisalmen kaupunkistrategialle on juuri tehty väliarviointi näin valtuustokauden viimeisen vuoden käynnistyessä. Sen perusteella ainakaan vielä ei ole tarvetta radikaaliin suunnanmuutokseen, Iisalmi pyrkii edelleen Suomen houkuttelevimmaksi seutukaupungiksi”, kertoo Terho Savolainen ja jatkaa:

”Tiettyjä strategian painopistealueita tarkennettiin ja mittareita päivitettiin, toimenpidetasolla toimialoille tuli jonkin verran uusia toteutettavia tehtäviä. Ensi vuoden kuntavaalien jälkeen uusi valtuusto päättää seuraavan strategiapäivityksen aikataulusta, todennäköisesti se tehdään valtuustokauden alkuvaiheessa 2025–2026”.

Lisätietoja:
Terho Savolainen, elinkeinojohtaja, Iisalmen kaupunki, p. 040 630 5328, terho.savolainen@iisalmi.fi

Iisalmen ihmemittari netissä:
www.iisalmi.fi/ihmemittari(siirryt toiseen palveluun)

Ylä-Savon työllisyysalueen valmistelu: Ylä-Savon työllisyys- ja yrityspalvelulautakunta kokousti ensimmäisen kerran 31.10.2024

Ylä-Savon työllisyys- ja yrityspalvelulautakunnan ensimmäisessä kokouksessa 31.10.2024 käsiteltiin työllisyysalueen palveluverkkoa, jossa panostetaan vahvoihin lähipalveluihin. Jokaiseen kuntaan tulee oma palvelupiste. Talousarvion loppusumma vuodelle 2025 on 4,7M€ – kunnat antavat siitä lausuntonsa ja hyväksyttäväsi talousarvio tulee seuraavaan lautakunnan kokoukseen.

Kaupungintalon tilajärjestelyt parantavat palveluiden saavutettavuutta

Iisalmen kaupungintalon tilankäyttöä on tehostettu, mikä tuo mukanaan muutoksia useiden palveluiden, kuten työllisyyspalveluiden, rakennusvalvonnan ja yrityspalveluiden sijaintiin. Muutokset tukevat kaupungin talouden tasapainotusta vuokramenojen vähentyessä ja sujuvoittavat asiakaspalvelua, esim. yrityspalveluiden osalta, jotka siirtyvät katutasoon.

Yritysneuvonnassa on käytössä sähköinen ajanvaraus

Yritysasiantuntijoiden tapaamisajat ovat varattavissa myös sähköisen ajanvarauskalenterin kautta. Tapaamisvaihtoehtoina ajanvarausjärjestelmässä ovat joko perinteinen live-tapaaminen yritysneuvojan kanssa, etätapaaminen Teamsilla tai puhelinneuvonta.