Aloitimme blogisarjan, jossa Iisalmen yrityspalveluiden henkilöstö kertoo työstään katsauksella menneen viikon tapahtumiin. Sarjan tavoitteena on madaltaa kynnystä käyttää yritysneuvonnan palveluja: Arkisen viikon kuvaus avaa sitä, miten monenlaista yritysneuvontaa ja tukea on tarjolla. Tässä blogissa kynäilee projektipäällikkö Kirsi Piirainen kertoen tammikuisesta työviikostaan.
Messut, ennakkovalmisteluita ja tuotekorttien maailmaa
Työviikkoni oli hieman poikkeuksellinen, koska osallistuin esittelijänä Matkamessuille Helsingissä. Messut kestivät neljä päivää, ja edustin Iisalmi ja Tienoot -osastoa tämän seudun matkailuyrittäjien ja kuntien markkinointihenkilöstön kanssa. Matkaan lähdettiin jo keskiviikkona, jolloin rakensimme osaston Messukeskuksessa. Matkailu- ja markkinointiasiantuntija Jukka Vattukallio oli hoitanut tavarat valmiiksi osastolle, joten olipahan helppo rakentaa. Messupäivien aikana sain yksittäisiä yhteydenottopyyntöjä matkanjärjestäjiltä tai pariskunnilta, joiden kanssa jatkamme sähköpostitse tietojen vaihtoa helmikuun puolella.
Yksi viikon kohokohdista oli perjantain esitys Juhani Ahon jalanjäljillä – Ylä-Savon Tarinareitit Traveller Stage -lavalla Matkamessuilla. Esittelin reittiä yhdessä Tiina Kattilamäen (Ellare Oy) kanssa, ja esityksen jälkeen osastolle saapuikin useita kiinnostuneita henkilöitä. Erityisen mieleenpainuva hetki oli keskustelu erään eläkeläisryhmän edustajan kanssa linja-autoretken toteuttamisesta Juhani Ahon reittiä mukaillen. Ylä-Savon Tarinareitit on muuten toteutettu edellisessä Iisalmen kaupungin hallinnoimassa hankkeessa.
Alkuviikosta valmistelin matkailutuotteiden esittelytilaisuutta, yhdessä Iisalmi ja tienoot -vetäjän ja Nordic Marketing Finland asiantuntijan kanssa, joka pidetään ennakkoon kutsutuille asiakkaille ensi viikolla. Online-tilaisuutta varten sain läpikäytäväksi viideltä yrittäjältä markkinointimateriaalia tai tuotekortteja heidän tuotteistaan, joita he ovat kehittäneet matkailuverkoston työpajoissa syksyn aikana. Kolmen yrittäjän kanssa pidimme tiivistä yhteyttä koko viikon ajan sähköpostitse, puhelimitse tai Teams-palaverein aiheina kyseiset tuotekortit, JOHKU-myyntialusta tai tulevat tuotetestaukset uusista matkailutuotteista. Yksi matkailuyrittäjä soitti kertoakseen, mitä ohjelmaa hän on tekemässä kv-turistien kanssa! Mielestäni tämä on parhaita luottamuksen merkkejä meitä yritysneuvojia kohtaan.
Lähiviikkoina edessä on matkailusta kiinnostuneille yrityksille ja toimijoille kaksi tärkeää työpajaa, jotka ovat Esteettömyys tuotteistamisen ja viestinnän näkökulmasta sekä Kansainvälisen matkailijan digitaaliset kanavat. Hankesihteeri Kati Raution kanssa laadimme näihin työpajoihin tapahtumakutsut, ilmoittautumislomakkeet ja kohderyhmiin kohdistuvaa viestintää. Tavoitteenamme on saada osallistujia jokaisesta Ylä-Savon kunnasta.
Maanantaina pidimme Mansikkaniemen ympäristösuunnitelmasta palaverin työryhmän kanssa, koska suunnitelma oli ollut lausuntokierroksella. Lopuksi valmistelin Kasvua ja kansainvälistymistä vastuulliseen matkailuun -hankkeen ohjausryhmän kokouksen esityslistaa sekä esittelydioja. Lisäksi talousasiantuntijan kanssa teimme hankkeen rahoituksen tilinpäätösjaksotukset valmiiksi.
Tällainen oli projektipäällikkö/yritysneuvoja -Kirsin – viikko. Kaiken kaikkiaan viikko oli monipuolinen ja antoisa vaikka viikosta suurimman osan oli messuilla. Toivon, että Matkamessut tuovat hyvää näkyvyyttä alueelle ja kasvattavat tietoisuutta meidän elämänmakuisista elämyksistämme.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.