Kulttuurikasvatussuunnitelmien tavoitteena on rikastuttaa opetussuunnitelmaa ja tuoda kulttuuri luonnolliseksi osaksi opetusta ja koulujen arkipäivää. Tavoitteena on myös oppilaiden yhdenvertaisuus kulttuuritarjonnan saatavuudessa.
Taide ja kulttuuri kehittävät luovuutta, kriittistä ajattelua, itsetuntoa sekä kykyä käyttää kulttuuria. Taide ja kulttuuri antavat lapselle ja nuorelle mahdollisuuksia löytää omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Tiedot, taidot ja kokemukset taiteesta ja kulttuuriperinnöstä kuuluvat myös yleissivistykseen. Kulttuuritoiminta vaikuttaa myös laajemmin elämän laadun ja -hallinnan parantumiseen sekä yritteliäisyyden lisääntymiseen.
Lapset ja nuoret ovat tärkeä kohderyhmä kulttuuripalveluille, ja Iisalmessa onkin laadittu kulttuurikasvatussuunnitelmat perusopetukselle ja varhaiskasvatukselle.
Kulttuurikasvatusta tehdään yhteistyössä mm. kirjaston, nuorisopalveluiden, musiikkiopiston, kuvataidekoulun, alueen teattereiden, museoiden, järjestöjen sekä lastenkulttuurikeskus Lastun kanssa.
Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on rikastuttaa opetussuunnitelmaa ja tuoda kulttuuri luonnolliseksi osaksi opetusta ja koulujen arkipäivää. Tavoitteena on myös oppilaiden yhdenvertaisuus kulttuuritarjonnan saatavuudessa, jotta taide ja kulttuuri saadaan tasavertaisesti lasten ja nuorten ulottuville ja käytettäväksi. Perusteet Iisalmen perusopetuksen kulttuurikasvatusohjelmalle löytyvät esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2016), Valtioneuvoston koulutuspoliittisesta selonteosta (2021),Lastenkulttuuripoliittisesta ohjelmaehdotuksesta (2014) sekä kuntien kulttuuritoiminta laista (2019) ja Pohjois-Savon hyvinvointikertomuksesta. Tämän kulttuurikasvatusohjelman toimenpiteet toteuttavat Iisalmen kaupungin strategiaa, hyvinvointikertomuksen tavoitteita, perusopetuksen opetussuunnitelmien tavoitteita sekä laadukkaan ja monipuolisen kulttuurikasvatuksen tavoitteita.
Kulttuurikasvatusohjelma tukee koulujen kulttuurikasvatustyötä vakiinnuttaen kulttuuri- ja taidesisältöjä koulujen arkeen sekä vahvistaa pitkäjänteistä kulttuurikasvatusta. Kulttuurikasvatusohjelma on kunnan suunnitelma siitä, millaisia taide- ja kulttuurikokemuksia lapsille ja nuorille tarjotaan peruskoulun aikana osana opetusta. Ohjelma antaa raamin koulun ja kulttuuritoimijoiden yhteistyölle ja toiminnan perustana on paikkakunnan ja alueen oma kulttuuriperintö ja -tarjonta.
Taide- ja kulttuurikasvatus luo perustan yksilöiden elinikäiselle suhteelle taiteeseen ja kulttuuriin. Taide- ja kulttuurikasvatuksen tavoitteena on antaa tilaa lasten ja nuorten omaehtoiselle toiminnalle sekä tukea oman kulttuuri-identiteetin kehittymistä. Kaikille annetaan mahdollisuus tuntea itsensä osalliseksi ympäröivästä kulttuurista, paikallisista voimavaroista ja mahdollisuuksista. Taide ja kulttuuri kehittävät luovuutta, kriittistä ajattelua, itsetuntoa sekä kykyä käyttää kulttuuria. Taide ja kulttuuri myös antavat lapselle ja nuorelle mahdollisuuksia löytää omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Tiedot, taidot ja kokemukset taiteesta ja kulttuuriperinnöstä kuuluvat myös yleissivistykseen ja vahvistavat oman kulttuuriperinnön arvostamista. Kulttuuritoiminta vaikuttaa myös hyvinvointiin ja laajemmin elämän laadun ja -hallinnan parantumiseen sekä yritteliäisyyden lisääntymiseen.
Kulttuurikasvatusohjelman mittakaava Iisalmessa on noin 150–250 oppilasta / vuosiluokka. Ohjelmassa on kaikille sovellettavaa toimintaa, mutta myös luokka-asteittain vaihtuvat sisällöt.
KAIKILLE VUOSILUOKILLE SOVELLETTAVISSA OLEVAA TARJONTAA
Kirjasto Kaikille yhteisesti luokka-asteesta riippumatta vinkkausta, kirjalaatikoita pyynnöstä, oheislukemistoja ja lukudiplomit.
Museot Vierailut Juhani Ahon museolla ja Kotiseutumuseolla toukokuussa tai syksyn alussa
Valokuva Mahdollista käyttää Iisalmen Kameraseuran kuva-arkistoa ja kuvia opetuksessa
Elokuva Elokuvaviikon (viikko 40) materiaalin hyödyntäminen, käytössä koko lukuvuoden
Patsaat ja muistomerkit, nettisivun avulla voi tutustua kaupunkimme julkisiin taideteoksiin:
Kaikille tarjotaan Konsertti joka kouluun -kiertuetta jatketaan Konserttikeskuksen kanssa entiseen tapaan eli tarjotaan konsertti kaikille Iisalmen perusopetuksen oppilaille.
Lainattavat materiaalit
Kirjastosta
taidekansiot
liikelaatikko ja tanssi-kansio
Lastenkulttuurikeskus Lastusta
Arkkitehtuurilaatikko
Juhani Ahon salkku
Lumoava luonto
Ekstraa
Musiikkiluokkien vierailut kouluissa: selvitetään vuosittain.
Oppilastöiden näyttely kulttuurikeskuksella, nelosluokille. Selvitetään vuosittain.
Alakoulu
1. vuosiluokka
Kirjallisuus
Kirjastonkäytön opastus perusasioista: lainaus, palautus, kirjastokortti ym. alkeet
Satuhetket varauksesta (1 oppitunti)
Kirjastoauton käytön opastus (15 min) eskareilla ja ykkösille niille kouluille, jotka ovat kirjastoauton palveluiden piirissä
VASTUUTAHO: KIRJASTO
Nukketeatteri
Nukketeatteri Kepponen: Ikäryhmälle sopiva esitys kulttuurikeskuksessa. Mahdollisuus tiedustella vierailunäytäntöä esim. kyläkoululle, min. 50 oppilasta. Koulut varaavat paikat suoraan nukketeatterista, kulttuuripalvelut maksaa 1. luokkien liput. Kuljetukset koulut kustantavat itse.
Soitinpolku Kulttuurikeskuksen tiloissa, kahtena eri päivänä (yhteen päivään mahdollista ottaa 60 oppilasta). Varaukset suoraan musiikkiopistolle. Järjestetään keväisin.
VASTUUTAHO: MUSIIKKIOPISTO, KOULUT
2. vuosiluokka
Teatteri
Teatteriretki: Käynti teatterissa Iisalmessa, opetellaan teatterin käytäntöjä. Kulttuuripalvelut järjestää. Koulut hoitavat kuljetukset itse.
VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT
Kirjallisuus
Kirjastonkäytön opastus perusasioista: lainaus, palautus, kirjastokortti ym. alkeet.
Satuhetket varauksesta (1 oppitunti)
VASTUUTAHO: KIRJASTO
Elokuva
Koulujen elokuvaviikko vuosittain, viikko 40. 1. Tutkitaan – hyödynnä elokuvan kieltä oppiaineiden opiskelussa 2. Koetaan – katso ja tulkitse elokuvia 3. Tehdään – tee oma elokuva tai video Elokuvaviikko(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Kuvataidekoulun työpaja: Joka vuosi vaihtuva tekniikka. Grafiikka, sarjakuva, keramiikka, yms. Esim. kevätnäyttelyyn tutustumisen yhteydessä. Opetus tapahtuu kulttuurikeskuksella ja työpaja on puolentoista tunnin mittainen. Materiaalimaksu määräytyy tekniikan mukaan. Työpajoja voi varata myös syksylle.
Kuvataideprojekti itse tehden (esim. ympäristötaideprojekti, valokuvaa, seinämaalausta) osana koulun omaa kuvataideopetusta, mahdollinen näyttely omassa koulussa / verkossa, kirjaston lastenosastolla.
VASTUUTAHO: KOULUT / KUVATAIDEOPETUS
5. vuosiluokka
Paikallishistoria
Ylä-Savon kotiseutumuseo, vierailu ja oppimateriaali. Tarjolla ajalla 15.5–1.6. Muista mahdollisista ajoista tiedotetaan erikseen. Museovierailu on koululaisille ilmainen, ja siihen sisältyy opastus. Vierailuun liittyviä tehtäviä voi pyytää etukäteen museosta.
Kirjastonkäytön opastus: luokituksen alkeet ja kirjan etsiminen ja/tai verkkotiedonhaun alkeet (1-2 oppituntia)
VASTUUTAHO: KIRJASTO
Musiikki
Nuorisokuoro Allegron konsertti kulttuurikeskuksella, joka toinen vuosi 5-6-luokille.
VASTUUTAHO: ALLEGRO, KULTTUURIPALVELUT
Luokkavierailu Genelecin tehtaalla. Tutustumista musiikkialaan ja paikkakunnan teollisuuteen.
VASTUUTAHO: KOULUT, GENELEC
Elokuva
Koulujen elokuvaviikko vuosittain, viikko 40. 1. Tutkitaan – hyödynnä elokuvan kieltä oppiaineiden opiskelussa 2. Koetaan – katso ja tulkitse elokuvia 3. Tehdään – tee oma elokuva tai video Elokuvaviikko(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Vierailu taidemuseo Eemilissä Lapinlahdella. Mahdollisuus yhdistää vierailuun Lastenkulttuurikeskus Lastun työpajoja (maksullisia). Museokäynti on aukioloaikoina alle 18-vuotiaille maksuton ohjaajan kanssa. Opastukset ovat maksullisia.
Kirjastonkäytön opastus: luokituksen alkeet ja kirjan etsiminen ja/tai verkkotiedonhaun alkeet (1-2 oppituntia)
VASTUUTAHO: KIRJASTO
Musiikki
Nuorisokuoro Allegron konsertti kulttuurikeskuksella, joka toinen vuosi 5-6-luokille.
VASTUUTAHO: ALLEGRO, KULTTUURIPALVELUT
Yläkoulu
7. vuosiluokka
Teatteri
Sallivuus, suvaitsevaisuus, kohtaaminen. Sosiaalista vahvistamista teatterin keinoin. Esityksen jälkeen keskustelua ja mahdollinen kysely luokissa. Kulttuuripalvelut järjestää ja kustantaa esityksen.
VASTUUTAHOT: KULTTUURIPALVELUT, NUORISOPALVELUT
Kirjallisuus
Kirjastonkäytön ja tiedonhaun perusteet (1,5 oppituntia)
Kirjailijavierailu
VASTUUTAHO: KIRJASTO
Museo
Juhani Ahon museolla Aikamatka historiaan: Työpajoja ja tutustumispisteitä oppilaille. Koulut järjestävät itse kuljetukset. Järjestetään syksyisin.
VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT, JUHANI AHON MUSEO, KOULU
Vierailu Panimomuseolla. Opastetun kierroksen voi varata Ylä-Savon Oppaat ry:ltä.
VASTUUTAHO: KOULUT
8. vuosiluokka
Kirjallisuus
Kirjaston e-palvelut ja genreihin tutustuminen tiedonhaussa ja käytännössä ja/tai genrevinkkaus. (1-2 oppituntia)
mediakasvatusta eri teemoilla
VASTUUTAHO: KIRJASTO
Taidetestaajat
Valtakunnallinen projekti, joka mahdollistaa kaikkien kasiluokkalaisten vierailun alueellisessa ja valtakunnallisessa taidekohteessa.
VASTUUTAHO: KOULUT
9. vuosiluokka
Tanssi
Vaihtuva esitys tai työpaja tanssiin tai luovaan liikkeeseen liittyen
VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT
Kirjallisuus
kirjastonkäytön ja tiedonhaun kertaus: lähdekritiikki, tiedonhaku ja e-palvelut (1 oppitunti)
Paikallisten kirjailijoiden huomioiminen (esim. Juhani Aho, Eino Säisä)
VASTUUTAHO: KIRJASTO
K9-etu
K9-ETU kannustaa omaehtoiseen kulttuurin harrastamiseen. Yhteinen kortti Pohjois-Savon alueen kanssa, katso edut netistä (linkki avautuu uuteen välilehteen).
Varhaiskasvatus tutustuttaa lapset lempeästi ja tavoitteellisesti tanssin maailmaan. Tanssi on osa lasten liikuntakasvatusta. Tanssi kehittää lapsen liikkumistaitoja, rytmitajua, tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Tanssin avulla lapsi käyttää omaa luovuuttaan ja kehoaan kokonaisvaltaisesti sekä tutustuu kehoonsa ja rajoihinsa.
Tavoitteet
Lapsi pääsee kokeilemaan erilaisia asentoja ja liikkeitä omien kykyjensä mukaan opettajan kannustuksella. Motoriset taidot kehittyvät ohjaajan ja muiden lasten esimerkin kautta ja lapsi saa kokea onnistumista ja yhdessä tekemisen riemua. Tanssi kehittää lapsen liikuntataitoja, voimaa, ketteryyttä ja liikkuvuutta.
Lapset pääsevät toteuttamaan omaa luovuuttaan vapaasti. Leikin avulla harjoitellaan myös tanssitekniikkaa. Lapset pääsevät liikkumaan ja kokemaan tanssin iloa.
Lapsen ilmaisua, kehonkieltä sekä musiikkiin reagointia vahvistetaan tanssi-ilmaisullisin keinoin. Lapsen positiivista kokemusta tanssista lisätään.
Henkilöstö saa keinoja käyttää tanssia osana varhaiskasvatuksen toimintaa
Toteutus
Työpajasisältö toteutetaan vaihtuvan yhteistyökumppanin kanssa vuosittain syyskaudella ja kuluista sekä organisoinnista vastaa kulttuuripalvelut. Taitoluisteluosuuden varaamisesta ja organisoimisesta vastaa varhaiskasvatus ja se toteutetaan kevätkaudella.
YHTEISTYÖTAHOT: Iisalmen taitoluistelijat IITA, kulttuuripalvelut ja varhaiskasvatus
Teatterireppu
Teatteri lisää lapsen osallisuutta mahdollistaen yhdenvertaisen oikeuden taiteen ja kulttuurin kokemiseen ja tekemiseen varhaiskasvatuksen arjessa. Teatteri auttaa lasten kielenkehityksessä ja ilmaisussa sekä kehittää lapsen itsetuntoa ja rohkeutta esiintyä. Teatteri toimii oppimisen välineenä, tunteiden käsittelyn tukena ja luovuuden kanavana
Tavoitteet
Lapsen omaehtoinen sanallinen ja kehollinen itseilmaisu kehittyy
Lapsi saa kokemuksia ja elämyksiä yleisönä olemisesta
Lapsi saa olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa teatterin tekemisen prosessia
Lapsi saa kokemuksia omasta kulttuuristaan
Toteutus
Kulttuuripalvelut järjestää ja organisoi teatteriesityksen 3-6-vuotiaille joka toinen vuosi kevätkaudella vaihtuvan yhteistyökumppanin kanssa.
Nukketeatteri Kepposen esitykset. Päiväkodit varaavat ja kustantavat itse.
Teatteriesitys 3-6-vuotiaille Iisalmen kulttuurikeskuksessa . Kulttuuripalvelut kustantaa ja järjestää.
Lapselle lukeminen tukee puheen- ja kielenkehitystä, mielikuvitusta ja tunteiden käsittelyä. Lapsen kiinnostus lukemaan oppimiseen kehittyy, kun hänelle luetaan. Varhaiskasvatuksessa luodaan perusta lapsen luku- ja kirjoitustaidolle. Mediakulttuuri muodostuu mediasisällöistä, alustoista, välineistä ja ilmiöistä. Medialukutaito sisältää tulkintaa, tuottamista ja osaamista. Kirjoituksien lisäksi tulkitaan kuvia, videoita, ääniä ja näiden yhdistelmiä. Medialukutaito koostuu myös käyttötaidoista, tiedonhakutaidoista ja kriittisyydestä, viestintä- ja vuorovaikutustaidoista, osallisuuteen ja vaikuttamiseen sekä elämänhallintaan liittyvistä taidoista. Median eri ilmiöiden tietämys on osa mediaosaamista.
Tavoitteet
Lapsen puheen ja kielenkehityksen tukeminen
Lapsen mielikuvituksen vahvistaminen
Lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen
Lapsen medialukutaitojen kehittäminen
Toteutus
Kirjastohetki pääkirjastolla tai kirjastoautossa kerran vuodessa, johon voi kuulua oma satuhetki, kirjavinkkausta tai toiminnallista sisältöä, jonka aikana tutustutaan kirjastoon ikäryhmän tasoisesti. Päiväkodit varaavat hetket itse. Kirjavinkkaus voidaan järjestää kirjastokäynnillä tai Teams-yhteydellä.
Päiväkodit voivat varata ja lainata kirjaston lainattavia esineitä, kuten pöytäteatterimateriaalia, lautapelejä, taidekorttipakkoja ym. Esineitä voi tiedustella kirjastosta.
Vuosittainen yhteistyöprojekti esimerkiksi digisatukirja. Digisatukirjan aihe voi liittyvä jonkin muun kulttuurirepun sisältöön, jolloin aihetta voi laajentaa digisatukirjaan. Kirjasto organisoi.
Kuvataidekasvatus vahvistaa lapsen suhdetta taiteeseen. Kuvataidekasvatuksen tavoitteena on antaa lapselle elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia. Lapselle luodaan sellainen ympäristö, joka kannustaa häntä omatoimiseen taiteiluun. Hänelle tarjotaan mahdollisuus tutustua kuvataiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin. Erilaisten tekniikoiden ja materiaalien avulla lapsi saa ilmaista itseään monipuolisesti. Kuvataidetta tehdään havainnoiden ja tutkien niin, että lapsi pääsee toteuttamaan oman tulkintansa.
Tavoitteet
Positiivisten kokemusten saaminen ja itseilmaisun mahdollistaminen
Lapsen hienomotoristen taitojen ja ajattelun kehittyminen
Lapsen kiinnostuksen herääminen kuvalliseen ajatteluun, havainnointiin ja kuvien tulkintaan
Erilaisten tekniikoiden ja materiaalien kokeilu
Mielikuvituksen, työskentelytaitojen ja kaveritaitojen kehittyminen
Toteutus
Kulttuuripalvelut järjestää vaihtuvasisältöisen työpajan joka toinen vuosi syyskaudella sopivan yhteistyökumppanin kanssa. Kulttuuripalvelut huolehtii työpajan kustannuksista, järjestämisestä ja organisoimisesta. Kuvataiderepun työpaja voidaan sisällöstä riippuen toteuttaa joko päiväkodeissa tai kulttuurikeskuksella. Tästä sovitaan aina tapauskohtaisestai.
Järjestetään keramiikkapajat eskareille. Päiväkodit varaavat keramiikkapajat itse.
Vaihtuvasisältöinen työpaja esimerkiksi sarjakuvaan, animaatioon tai muuhun liittyen viskareille. Kulttuuripalvelut järjestää.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteena on myönteisen musiikkisuhteen herätteleminen, musiikillisten elämysten tarjoaminen, musiikillisten valmiuksien ja taitojen kehittäminen. Musiikki vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kokonaisvaltaista oppimista. Lapsi saa kokemuksia musiikista laulamalla, soittamalla ja kuuntelemalla. Musiikin oppiminen on moniulotteista ja siinä käytetään eri aisteja sekä monipuolisia työtapoja.
Tavoitteet
Lapsi saa myönteisiä musiikillisia elämyksiä, valmiuksia ja taitoja
Lapsen kiinnostus musiikkiin vahvistuu
Lapsen itsetunto ja myönteinen minäkuva vahvistuu
Lapsi saa kokeilla eri musiikin lajeja ja erilaisia soittimia
Toteutus
Musiikkirepun pääasiallinen painopiste on soitinpolku -toteutuksessa, josta vastaa Ylä-Savon musiikkiopisto. Se toteutetaan keväisin. Kulttuuripalvelut kustantaa ja organisoi lisäksi mahdollisuuksien mukaan vuosittain pienimuotoisen musiikkivierailun kunnallisiin päiväkoteihin joko syys- tai kevätkaudella.
Kulttuuriperintö- ja arkkitehtuurikasvatuksessa lapsi oppii tuntemaan lähiympäristönsä miljöötä ja paikallisesti merkittäviä rakennuksia, patsaita, puistoja ja muita kohteita. Kotipiiri laajenee käsityksenä lähiympäristöksi, jossa koetaan, opitaan ja arvostetaan kulttuuria. Menneisyys ja nykyhetki sidotaan lapselle tuttuun paikkaan, jolloin lapsen ymmärrys menneisyydestä laajenee. Kulttuuriperintö on elävää ja siirtyy seuraaville sukupolville yhdessä tekemällä ja pohtimalla.
Tavoitteet
Lapsi ymmärtää paikallista menneisyyttä ja kulttuuriperintöä
Kulttuuriperintö ja arkkitehtuuri herättelee lapsen esteettistä kokemusta
Lapsi oppii havainnoimaan muutoksia ympäristössä, maisemissa sekä rakennuksissa
Oman tekemisen kautta lapsi kasvaa aktiiviseksi osaksi ympäristöä ja kulttuuria
Toteutus
Kulttuuriperinnön ja arkkitehtuurin reppu on pääasiassa varhaiskasvatuksen omatoimiseen varaamiseen perustuva. Varhaiskasvatus voi päättää alla olevista vaihtoehdoista, mitä sisältöä milloinkin toimintavuoden aikana toteuttaa.
Lastun tarjonta (kenelle, milloin, miten) retkikohteena. Lastulta on mahdollista myös lainata museosalkkuja, joiden sisältönä on esimerkiksi Juhani Aho tai kotiseutu.
Itsejärjestetyt retket Juhani Ahon museoon keväisin esimerkiksi touko-kesäkuussa. Museolla tarjolla ikäryhmälle sopivaa pedagogista materiaalia. Maksuton Iisalmen varhaiskasvatukselle.
Itsejärjestetyt retket kotiseutumuseoon keväisin esimerkiksi touko-kesäkuussa. Museolla tarjolla ikäryhmälle sopivaa pedagogista materiaalia. Maksuton Iisalmen varhaiskasvatukselle.
Itsevarattu, ikäryhmälle sopiva opastettu kierros, Haukiniemen helmet. Kierroksella tutustutaan historiallisiin rakennuksiin ja henkilöihin ikäryhmän tasoisesti.
YHTEISTYÖTAHO: Arkkitehtuuri ja ympäristökulttuurikoulu Lastu, Juhani Ahon museo, Ylä-Savon kotiseutumuseo, Ylä-Savon oppaat ry, varhaiskasvatus
Juhani Ahon lapsuudenkodista, Brofeltin pikkupappilasta, tehdyssä museossa pääset tutustumaan kansalliskirjailijamme elämään. Museo sijaitsee Suomen sodan taistelualueella Iisalmen Koljonvirralla.
Lukukaudella 2024-2025 tarjolla on lähes 50 maksutonta harrastusryhmää peruskoululaisille. Toiminta on kaikille avointa ja osallistuminen on oppilaille täysin maksutonta, osassa ryhmiä tarjolla on välipala. Ryhmiin voi mennä mukaan koko lukukauden ajan!
Ryhmät alkavat täyttyä, mutta vielä mahtuu hyvin mukaan esimerkiksi seuraaviin ryhmiin: Minecraft, Koodaus ja Pelisuunnittelu, 5-6lk Pelikellari, Parkour ja akrobatia, Sirkus sekä yläkoululaisten ryhmiin kuten Jooga, Kädentaidot, Voima ja ohjatut kuntosaliryhmät.
Harrastuslukujärjestykset ja muun tarvittavan tiedon löydät verkkosivulta www.iisalmi.fi/ihme
Iisalmen kaupunki tukee lasten ja nuorten omatoimista harrastamista Nuorisopassi ja FreddoApp-sovellusten kautta. Nuorisopassi on 5-9.luokkalaisten sovellus ja FreddoApp toisen asteen opiskelijoille tarkoitettu vastaava järjestelmä, joka on tällä hetkellä lyseolaisten käytettävissä. Sovellukseen on ladattu syyslukukaudelle harrastusetuina mm. käyntejä Saukko uimahallin uimaan ja kuntosalille, Megazoneen, Kulttuurikeskuksen esitykseen ja tuleviin IPK:n edustuksen kotiotteluihin. Lue lisää etusovelluksesta www.iisalmi.fi/nuorisopassi(siirryt toiseen palveluun)
Iisalmen kulttuurikeskuksen syyskauden ohjelmisto on nyt valmis – syyskaudella sekunnit vaihtuvat miljooniin vuosiin ja nauru sydäntä pakahduttaviin hetkiin.
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Lue lisää Evästekäytännöt-sivulta
Evästeasetukset
Tämä sivusto käyttää evästeitä. Evästeistä osa on välttämättömiä ja osaa käytetään analytiikka- ja markkinointitarkoituksiin. Valitse tästä, mitkä evästeet sallit.
Välttämättömiä sivuston teknisen toiminnan kannalta.
Keräävät sivuston käytöstä anonyymia tietoa, jota käytetään sivuston ja sen sisältöjen kehittämiseen.
Käytetään esimerkiksi mainonnan kohdentamiseen.