Siirry sisältöön

Taide ja kulttuuri kehittävät luovuutta, kriittistä ajattelua, itsetuntoa sekä kykyä käyttää kulttuuria. Taide ja kulttuuri antavat lapselle ja nuorelle mahdollisuuksia löytää omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Tiedot, taidot ja kokemukset taiteesta ja kulttuuriperinnöstä kuuluvat myös yleissivistykseen. Kulttuuritoiminta vaikuttaa myös laajemmin elämän laadun ja -hallinnan parantumiseen sekä yritteliäisyyden lisääntymiseen.

Lapset ja nuoret ovat tärkeä kohderyhmä kulttuuripalveluille, ja Iisalmessa onkin laadittu kulttuurikasvatussuunnitelmat perusopetukselle ja varhaiskasvatukselle.

Kulttuurikasvatusta tehdään yhteistyössä mm. kirjaston, nuorisopalveluiden, musiikkiopiston, kuvataidekoulun, alueen teattereiden, museoiden, järjestöjen sekä lastenkulttuurikeskus Lastun kanssa.

Perusopetuksen kulttuurikasvatus

Kulttuurikasvatussuunnitelma

Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on rikastuttaa opetussuunnitelmaa ja tuoda kulttuuri luonnolliseksi osaksi opetusta ja koulujen arkipäivää. Tavoitteena on myös oppilaiden yhdenvertaisuus kulttuuritarjonnan saatavuudessa, jotta taide ja kulttuuri saadaan tasavertaisesti lasten ja nuorten ulottuville ja käytettäväksi. Perusteet Iisalmen perusopetuksen kulttuurikasvatusohjelmalle löytyvät esimerkiksi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2016), Valtioneuvoston koulutuspoliittisesta selonteosta (2021), Lastenkulttuuripoliittisesta ohjelmaehdotuksesta (2014) sekä kuntien kulttuuritoiminta laista (2019) ja Pohjois-Savon hyvinvointikertomuksesta. Tämän kulttuurikasvatusohjelman toimenpiteet toteuttavat Iisalmen kaupungin strategiaa, hyvinvointikertomuksen tavoitteita, perusopetuksen opetussuunnitelmien tavoitteita sekä laadukkaan ja monipuolisen kulttuurikasvatuksen tavoitteita.

Kulttuurikasvatusohjelma tukee koulujen kulttuurikasvatustyötä vakiinnuttaen kulttuuri- ja taidesisältöjä koulujen arkeen sekä vahvistaa pitkäjänteistä kulttuurikasvatusta. Kulttuurikasvatusohjelma on kunnan suunnitelma siitä, millaisia taide- ja kulttuurikokemuksia lapsille ja nuorille tarjotaan peruskoulun aikana osana opetusta. Ohjelma antaa raamin koulun ja kulttuuritoimijoiden yhteistyölle ja toiminnan perustana on paikkakunnan ja alueen oma kulttuuriperintö ja -tarjonta.

Taide- ja kulttuurikasvatus luo perustan yksilöiden elinikäiselle suhteelle taiteeseen ja kulttuuriin. Taide- ja kulttuurikasvatuksen tavoitteena on antaa tilaa lasten ja nuorten omaehtoiselle toiminnalle sekä tukea oman kulttuuri-identiteetin kehittymistä. Kaikille annetaan mahdollisuus tuntea itsensä osalliseksi ympäröivästä kulttuurista, paikallisista voimavaroista ja mahdollisuuksista. Taide ja kulttuuri kehittävät luovuutta, kriittistä ajattelua, itsetuntoa sekä kykyä käyttää kulttuuria. Taide ja kulttuuri myös antavat lapselle ja nuorelle mahdollisuuksia löytää omia vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Tiedot, taidot ja kokemukset taiteesta ja kulttuuriperinnöstä kuuluvat myös yleissivistykseen ja vahvistavat oman kulttuuriperinnön arvostamista. Kulttuuritoiminta vaikuttaa myös hyvinvointiin ja laajemmin elämän laadun ja -hallinnan parantumiseen sekä yritteliäisyyden lisääntymiseen. 

Kulttuurikasvatusohjelman mittakaava Iisalmessa on noin 150–250 oppilasta / vuosiluokka. Ohjelmassa on kaikille sovellettavaa toimintaa, mutta myös luokka-asteittain vaihtuvat sisällöt.

KAIKILLE VUOSILUOKILLE SOVELLETTAVISSA OLEVAA TARJONTAA

  • Kirjasto
    Kaikille yhteisesti luokka-asteesta riippumatta vinkkausta, kirjalaatikoita pyynnöstä, oheislukemistoja ja lukudiplomit. 
  • Museot
    Vierailut Juhani Ahon museolla ja Kotiseutumuseolla toukokuussa tai syksyn alussa
  • Valokuva
    Mahdollista käyttää Iisalmen Kameraseuran kuva-arkistoa ja kuvia opetuksessa
  • Elokuva
    Elokuvaviikon (viikko 40) materiaalin hyödyntäminen, käytössä koko lukuvuoden
  • Patsaat ja muistomerkit, nettisivun avulla voi tutustua kaupunkimme julkisiin taideteoksiin:
  • Näyttelyvierailu kulttuurikeskuksella
    näyttelytiedot nettisivuilla

Kaikille tarjotaan
Konsertti joka kouluun -kiertuetta jatketaan Konserttikeskuksen kanssa entiseen tapaan eli tarjotaan konsertti kaikille Iisalmen perusopetuksen oppilaille.

Lainattavat materiaalit
Kirjastosta
  • taidekansiot
  • liikelaatikko ja tanssi-kansio
Lastenkulttuurikeskus Lastusta
  • Arkkitehtuurilaatikko
  • Juhani Ahon salkku
  • Lumoava luonto
Ekstraa
  • Musiikkiluokkien vierailut kouluissa: selvitetään vuosittain.
  • Oppilastöiden näyttely kulttuurikeskuksella, nelosluokille. Selvitetään vuosittain.

Alakoulu

1. vuosiluokka

Kirjallisuus

  • Kirjastonkäytön opastus perusasioista: lainaus, palautus, kirjastokortti ym. alkeet
  • Satuhetket varauksesta (1 oppitunti)
  • Kirjastoauton käytön opastus (15 min) eskareilla ja ykkösille niille kouluille, jotka ovat kirjastoauton palveluiden piirissä

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Nukketeatteri

Nukketeatteri Kepponen: Ikäryhmälle sopiva esitys kulttuurikeskuksessa.
Mahdollisuus tiedustella vierailunäytäntöä esim. kyläkoululle, min. 50 oppilasta.
Koulut varaavat paikat suoraan nukketeatterista, kulttuuripalvelut maksaa 1. luokkien liput. Kuljetukset koulut kustantavat itse.

VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT, KOULUT, NUKKETEATTERI KEPPONEN

Musiikki

Soitinpolku Kulttuurikeskuksen tiloissa, kahtena eri päivänä (yhteen päivään mahdollista ottaa 60 oppilasta).
Varaukset suoraan musiikkiopistolle. Järjestetään keväisin.

VASTUUTAHO: MUSIIKKIOPISTO, KOULUT

2. vuosiluokka

Teatteri

Teatteriretki: Käynti teatterissa Iisalmessa, opetellaan teatterin käytäntöjä.
Kulttuuripalvelut järjestää. Koulut hoitavat kuljetukset itse.

VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT

Kirjallisuus

  • Kirjastonkäytön opastus perusasioista: lainaus, palautus, kirjastokortti ym. alkeet.
  • Satuhetket varauksesta (1 oppitunti)

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Elokuva

Koulujen elokuvaviikko vuosittain, viikko 40.
1. Tutkitaan – hyödynnä elokuvan kieltä oppiaineiden opiskelussa
2. Koetaan – katso ja tulkitse elokuvia
3. Tehdään – tee oma elokuva tai video
Elokuvaviikko(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Koulukino: Mahdollisuus järjestää elokuvanäytöksiä
paikalliseen elokuvateatteriin.
Savon kinot ja koulukino(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Koulukino(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

VASTUUTAHO: KOULUT

3. vuosiluokka

Musiikki

Musiikkiprojekti itse tehden. Konsertti / iltamusiikki /orkesterityöpajoja, oma esitys koulun juhlassa.

VASTUUTAHO: KOULUT / MUSIIKIN OPETUS

Kirjallisuus

  • Kirjastonkäytön opastus: genret ja aakkostus (1 oppitunti)
  • Kirjailijavierailu

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Tanssi, luova liike

Liikkeen ja tanssin tutkimista Liikelaatikon kautta, lainattavissa kirjastosta kouluille.

VASTUUTAHO: KOULUT

4. vuosiluokka

Kirjallisuus

Kirjastonkäytön opastus: genret ja aakkostus (1 oppitunti)

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Kuvataide

  • Tutustuminen Iisalmen kuvataidekouluun kevätnäyttelyn yhteydessä. Rajattu määrä esittelytuokioita varattavissa, myös omatoiminen tutustuminen mahdollista.
  • Kuvataidekoulun työpaja: Joka vuosi vaihtuva tekniikka. Grafiikka, sarjakuva, keramiikka, yms. Esim. kevätnäyttelyyn tutustumisen yhteydessä. Opetus tapahtuu kulttuurikeskuksella ja työpaja on puolentoista tunnin mittainen. Materiaalimaksu määräytyy tekniikan mukaan. Työpajoja voi varata myös syksylle.
  • Omatoiminen vierailu kulttuurikeskuksen näyttelyissä, näyttelyt näkyvät kulttuurikeskuksen sivuilta.

VASTUUTAHO: KOULUT, KUVATAIDEKOULU(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

  • Kuvataideprojekti itse tehden (esim. ympäristötaideprojekti, valokuvaa, seinämaalausta) osana koulun omaa kuvataideopetusta, mahdollinen näyttely omassa koulussa / verkossa, kirjaston lastenosastolla.

VASTUUTAHO: KOULUT / KUVATAIDEOPETUS

5. vuosiluokka

Paikallishistoria

Ylä-Savon kotiseutumuseo, vierailu ja oppimateriaali. Tarjolla ajalla 15.5–1.6.
Muista mahdollisista ajoista tiedotetaan erikseen. Museovierailu on koululaisille ilmainen, ja siihen sisältyy opastus.
Vierailuun liittyviä tehtäviä voi pyytää etukäteen museosta.

VASTUUTAHO: YLÄ-SAVON KOTISEUTUMUSEO(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun), KOULUT

Kirjallisuus

Kirjastonkäytön opastus: luokituksen alkeet ja kirjan etsiminen ja/tai verkkotiedonhaun alkeet (1-2 oppituntia)

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Musiikki

  • Nuorisokuoro Allegron konsertti kulttuurikeskuksella, joka toinen vuosi 5-6-luokille.

VASTUUTAHO: ALLEGRO, KULTTUURIPALVELUT

  • Luokkavierailu Genelecin tehtaalla. Tutustumista musiikkialaan ja paikkakunnan teollisuuteen.

VASTUUTAHO: KOULUT, GENELEC

Elokuva

Koulujen elokuvaviikko vuosittain, viikko 40.
1. Tutkitaan – hyödynnä elokuvan kieltä oppiaineiden opiskelussa
2. Koetaan – katso ja tulkitse elokuvia
3. Tehdään – tee oma elokuva tai video
Elokuvaviikko(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Koulukino: Mahdollisuus järjestää elokuvanäytöksiä paikalliseen elokuvateatteriin.
Savon kinot ja koulukino(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Koulukino(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

VASTUUTAHO: KOULUT

6. vuosiluokka

Kuvataide, arkkitehtuuri ja ympäristö

Vierailu taidemuseo Eemilissä Lapinlahdella. Mahdollisuus yhdistää vierailuun Lastenkulttuurikeskus Lastun työpajoja (maksullisia).
Museokäynti on aukioloaikoina alle 18-vuotiaille maksuton ohjaajan kanssa. Opastukset ovat maksullisia.

VASTUUTAHO: KOULUT, TAIDEMUSEO EEMIL(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)ARKKITEHTUURI- JA YMPÄRISTÖKOULU LASTU(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Museot, kulttuuriympäristö

  • Luontomuseovierailu Kulttuurikeskuksessa, iisalmelaiset kouluryhmät pääsevät ilmaiseksi. Nettisivuilta saatavilla tehtävämonisteita.
  • Vierailut kulttuuriympäristöihin
    (esim. VäisälänmäkiKoljonvirtaRunni)

VASTUUTAHO: KOULUT, LUONTOMUSEO(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)

Kirjallisuus

Kirjastonkäytön opastus: luokituksen alkeet ja kirjan etsiminen ja/tai verkkotiedonhaun alkeet (1-2 oppituntia)

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Musiikki

  • Nuorisokuoro Allegron konsertti kulttuurikeskuksella, joka toinen vuosi 5-6-luokille.

VASTUUTAHO: ALLEGRO, KULTTUURIPALVELUT

Yläkoulu

7. vuosiluokka

Teatteri

Sallivuus, suvaitsevaisuus, kohtaaminen. Sosiaalista vahvistamista teatterin keinoin.
Esityksen jälkeen keskustelua ja mahdollinen kysely luokissa.
Kulttuuripalvelut järjestää ja kustantaa esityksen.

VASTUUTAHOT: KULTTUURIPALVELUT, NUORISOPALVELUT

Kirjallisuus

  • Kirjastonkäytön ja tiedonhaun perusteet (1,5 oppituntia)
  • Kirjailijavierailu

VASTUUTAHO: KIRJASTO

Museo

  • Juhani Ahon museolla Aikamatka historiaan: Työpajoja ja tutustumispisteitä oppilaille. Koulut järjestävät itse kuljetukset.
    Järjestetään syksyisin.

VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT, JUHANI AHON MUSEO, KOULU 

  • Vierailu Panimomuseolla. Opastetun kierroksen voi varata Ylä-Savon Oppaat ry:ltä.

VASTUUTAHO: KOULUT

8. vuosiluokka

Kirjallisuus

  • Kirjaston e-palvelut ja genreihin tutustuminen tiedonhaussa ja käytännössä ja/tai genrevinkkaus. (1-2 oppituntia)
  • mediakasvatusta eri teemoilla

    VASTUUTAHO: KIRJASTO

Taidetestaajat

Valtakunnallinen projekti, joka mahdollistaa kaikkien kasiluokkalaisten vierailun alueellisessa ja valtakunnallisessa taidekohteessa.

VASTUUTAHO: KOULUT

9. vuosiluokka

Tanssi

Vaihtuva esitys tai työpaja tanssiin tai luovaan liikkeeseen liittyen

VASTUUTAHO: KULTTUURIPALVELUT

Kirjallisuus

  • kirjastonkäytön ja tiedonhaun kertaus: lähdekritiikki, tiedonhaku ja e-palvelut (1 oppitunti)
  • Paikallisten kirjailijoiden huomioiminen (esim. Juhani Aho, Eino Säisä)

VASTUUTAHO: KIRJASTO

K9-etu

K9-ETU kannustaa omaehtoiseen kulttuurin harrastamiseen. Yhteinen kortti Pohjois-Savon alueen kanssa, katso edut netistä (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Iisalmessa etuina ilmainen sisäänpääsy Juhani Ahon museoon, Ylä-Savon Kotiseutumuseoon sekä kulttuuripalveluiden järjestämiin tilaisuuksiin.

Varhaiskasvatuksen kulttuurikasvatus

Kulttuurireput

Tanssireppu

Varhaiskasvatus tutustuttaa lapset lempeästi ja tavoitteellisesti tanssin maailmaan. Tanssi on osa lasten liikuntakasvatusta. Tanssi kehittää lapsen liikkumistaitoja, rytmitajua, tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Tanssin avulla lapsi käyttää
omaa luovuuttaan ja kehoaan kokonaisvaltaisesti sekä tutustuu kehoonsa ja rajoihinsa.

Tavoitteet
  • Lapsi pääsee kokeilemaan erilaisia asentoja ja liikkeitä omien kykyjensä mukaan opettajan kannustuksella. Motoriset taidot kehittyvät ohjaajan ja muiden lasten esimerkin kautta ja lapsi saa kokea onnistumista ja yhdessä
    tekemisen riemua. Tanssi kehittää lapsen liikuntataitoja, voimaa, ketteryyttä ja liikkuvuutta.
  • Lapset pääsevät toteuttamaan omaa luovuuttaan vapaasti. Leikin avulla harjoitellaan myös tanssitekniikkaa. Lapset pääsevät liikkumaan ja kokemaan tanssin iloa.
  • Lapsen ilmaisua, kehonkieltä sekä musiikkiin reagointia vahvistetaan tanssi-ilmaisullisin keinoin. Lapsen positiivista kokemusta tanssista lisätään.
  • Henkilöstö saa keinoja käyttää tanssia osana varhaiskasvatuksen toimintaa
Toteutus

Työpajasisältö toteutetaan vaihtuvan yhteistyökumppanin kanssa vuosittain syyskaudella ja kuluista sekä organisoinnista vastaa kulttuuripalvelut. Taitoluisteluosuuden varaamisesta ja organisoimisesta vastaa varhaiskasvatus ja se toteutetaan kevätkaudella.

  • Työpajamuotoinen vierailu kunnallisiin päiväkoteihin syksyisin. Kulttuuripalvelut järjestää.
  • Iisalmen taitoluistelijat järjestämä taitoluistelunäytös keväisin. Varhaiskasvatus organisoi.


YHTEISTYÖTAHOT: Iisalmen taitoluistelijat IITA, kulttuuripalvelut ja varhaiskasvatus

Teatterireppu

Teatteri lisää lapsen osallisuutta mahdollistaen yhdenvertaisen oikeuden taiteen ja kulttuurin kokemiseen ja tekemiseen varhaiskasvatuksen arjessa. Teatteri auttaa lasten kielenkehityksessä ja ilmaisussa sekä kehittää lapsen itsetuntoa ja rohkeutta esiintyä. Teatteri toimii oppimisen välineenä, tunteiden käsittelyn tukena ja luovuuden kanavana

Tavoitteet
  • Lapsen omaehtoinen sanallinen ja kehollinen itseilmaisu kehittyy
  • Lapsi saa kokemuksia ja elämyksiä yleisönä olemisesta
  • Lapsi saa olla mukana suunnittelemassa ja toteuttamassa teatterin tekemisen prosessia
  • Lapsi saa kokemuksia omasta kulttuuristaan
Toteutus

Kulttuuripalvelut järjestää ja organisoi teatteriesityksen 3-6-vuotiaille joka toinen vuosi kevätkaudella vaihtuvan yhteistyökumppanin kanssa.

  • Nukketeatteri Kepposen esitykset. Päiväkodit varaavat ja kustantavat itse.
  • Teatteriesitys 3-6-vuotiaille Iisalmen kulttuurikeskuksessa . Kulttuuripalvelut kustantaa ja järjestää.


YHTEISTYÖTAHO:  Kulttuuripalvelut, varhaiskasvatus, Nukketeatteri Kepponen

Kirjallisuus ja media reppu

Lapselle lukeminen tukee puheen- ja kielenkehitystä, mielikuvitusta ja tunteiden käsittelyä. Lapsen kiinnostus lukemaan oppimiseen kehittyy, kun hänelle luetaan. Varhaiskasvatuksessa luodaan perusta lapsen luku- ja kirjoitustaidolle.
Mediakulttuuri muodostuu mediasisällöistä, alustoista, välineistä ja ilmiöistä. Medialukutaito sisältää tulkintaa, tuottamista ja osaamista. Kirjoituksien lisäksi tulkitaan kuvia, videoita, ääniä ja näiden yhdistelmiä. Medialukutaito koostuu myös käyttötaidoista, tiedonhakutaidoista ja kriittisyydestä, viestintä- ja vuorovaikutustaidoista, osallisuuteen ja vaikuttamiseen sekä elämänhallintaan liittyvistä taidoista. Median eri ilmiöiden tietämys on osa mediaosaamista.

Tavoitteet
  • Lapsen puheen ja kielenkehityksen tukeminen
  • Lapsen mielikuvituksen vahvistaminen
  • Lapsen tunne- ja vuorovaikutustaitojen vahvistaminen
  • Lapsen medialukutaitojen kehittäminen
Toteutus
  • Kirjastohetki pääkirjastolla tai kirjastoautossa kerran vuodessa, johon voi kuulua oma satuhetki, kirjavinkkausta tai toiminnallista sisältöä, jonka aikana tutustutaan kirjastoon ikäryhmän tasoisesti. Päiväkodit varaavat hetket itse. Kirjavinkkaus voidaan järjestää  kirjastokäynnillä tai Teams-yhteydellä.
  • Päiväkodit voivat varata ja lainata kirjaston lainattavia esineitä, kuten pöytäteatterimateriaalia, lautapelejä, taidekorttipakkoja ym. Esineitä voi tiedustella kirjastosta.
  • Vuosittainen yhteistyöprojekti esimerkiksi digisatukirja. Digisatukirjan aihe voi liittyvä jonkin muun kulttuurirepun sisältöön, jolloin aihetta voi laajentaa digisatukirjaan. Kirjasto organisoi.
  • Koulukinon tarjonta. 

YHTEISTYÖTAHO: Iisalmen kaupunginkirjasto, Koulukino, varhaiskasvatus

Kuvataidereppu

Kuvataidekasvatus vahvistaa lapsen suhdetta taiteeseen. Kuvataidekasvatuksen tavoitteena on antaa lapselle elämyksiä ja onnistumisen kokemuksia. Lapselle luodaan sellainen ympäristö, joka kannustaa häntä omatoimiseen taiteiluun.
Hänelle tarjotaan mahdollisuus tutustua kuvataiteeseen ja visuaaliseen kulttuuriin. Erilaisten tekniikoiden ja materiaalien avulla lapsi saa ilmaista itseään monipuolisesti. Kuvataidetta tehdään havainnoiden ja tutkien niin, että lapsi pääsee toteuttamaan oman tulkintansa.

Tavoitteet
  • Positiivisten kokemusten saaminen ja itseilmaisun mahdollistaminen
  • Lapsen hienomotoristen taitojen ja ajattelun kehittyminen
  • Lapsen kiinnostuksen herääminen kuvalliseen ajatteluun, havainnointiin ja kuvien tulkintaan
  • Erilaisten tekniikoiden ja materiaalien kokeilu
  • Mielikuvituksen, työskentelytaitojen ja kaveritaitojen kehittyminen
Toteutus

Kulttuuripalvelut järjestää vaihtuvasisältöisen työpajan joka toinen vuosi syyskaudella sopivan yhteistyökumppanin kanssa. Kulttuuripalvelut huolehtii työpajan kustannuksista, järjestämisestä ja organisoimisesta. Kuvataiderepun työpaja voidaan sisällöstä riippuen toteuttaa joko päiväkodeissa tai kulttuurikeskuksella. Tästä sovitaan aina tapauskohtaisestai.

  • Järjestetään keramiikkapajat eskareille. Päiväkodit varaavat keramiikkapajat itse.
  • Vaihtuvasisältöinen työpaja esimerkiksi sarjakuvaan, animaatioon tai muuhun liittyen viskareille. Kulttuuripalvelut järjestää.

YHTEISTYÖTAHO: Iisalmen kuvataidekoulu, kulttuuripalvelut, varhaiskasvatus

Musiikkireppu

Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteena on myönteisen musiikkisuhteen herätteleminen, musiikillisten elämysten tarjoaminen, musiikillisten valmiuksien ja taitojen kehittäminen. Musiikki vahvistaa yhteisöllisyyttä ja kokonaisvaltaista oppimista. Lapsi saa kokemuksia musiikista laulamalla, soittamalla ja kuuntelemalla. Musiikin oppiminen on moniulotteista ja siinä käytetään eri aisteja sekä monipuolisia työtapoja.

Tavoitteet
  • Lapsi saa myönteisiä musiikillisia elämyksiä, valmiuksia ja taitoja
  • Lapsen kiinnostus musiikkiin vahvistuu
  • Lapsen itsetunto ja myönteinen minäkuva vahvistuu
  • Lapsi saa kokeilla eri musiikin lajeja ja erilaisia soittimia
Toteutus

Musiikkirepun pääasiallinen painopiste on soitinpolku -toteutuksessa, josta vastaa Ylä-Savon musiikkiopisto. Se toteutetaan keväisin. Kulttuuripalvelut kustantaa ja organisoi lisäksi mahdollisuuksien mukaan vuosittain pienimuotoisen musiikkivierailun kunnallisiin päiväkoteihin joko syys- tai kevätkaudella.

  • Ylä-Savon musiikkiopiston organisoima soitinpolku Iisalmen kulttuurikeskuksella keväisin. Musiikkiopisto organisoi.
  • Musiikkivierailu vuosittain kunnallisiin päiväkoteihin. Vierailun järjestää kulttuuripalvelut. 

YHTEISTYÖTAHO: Ylä-Savon musiikkiopisto, kulttuuripalvelut, varhaiskasvatus

Kulttuuriperinnön ja arkkitehtuurin reppu

Kulttuuriperintö- ja arkkitehtuurikasvatuksessa lapsi oppii tuntemaan lähiympäristönsä miljöötä ja paikallisesti merkittäviä rakennuksia, patsaita, puistoja ja muita kohteita. Kotipiiri laajenee käsityksenä lähiympäristöksi, jossa koetaan,
opitaan ja arvostetaan kulttuuria. Menneisyys ja nykyhetki sidotaan lapselle tuttuun paikkaan, jolloin lapsen ymmärrys menneisyydestä laajenee. Kulttuuriperintö on elävää ja siirtyy seuraaville sukupolville yhdessä tekemällä ja pohtimalla.

Tavoitteet
  • Lapsi ymmärtää paikallista menneisyyttä ja kulttuuriperintöä
  • Kulttuuriperintö ja arkkitehtuuri herättelee lapsen esteettistä kokemusta
  • Lapsi oppii havainnoimaan muutoksia ympäristössä, maisemissa sekä rakennuksissa
  • Oman tekemisen kautta lapsi kasvaa aktiiviseksi osaksi ympäristöä ja kulttuuria
Toteutus

Kulttuuriperinnön ja arkkitehtuurin reppu on pääasiassa varhaiskasvatuksen omatoimiseen varaamiseen perustuva. Varhaiskasvatus voi päättää alla olevista vaihtoehdoista, mitä sisältöä milloinkin toimintavuoden aikana toteuttaa.

  • Lastun tarjonta (kenelle, milloin, miten) retkikohteena. Lastulta on mahdollista myös lainata museosalkkuja, joiden sisältönä on esimerkiksi Juhani Aho tai kotiseutu.
  • Itsejärjestetyt retket Juhani Ahon museoon keväisin esimerkiksi touko-kesäkuussa. Museolla tarjolla ikäryhmälle sopivaa pedagogista materiaalia. Maksuton Iisalmen varhaiskasvatukselle.
  • Itsejärjestetyt retket kotiseutumuseoon keväisin esimerkiksi touko-kesäkuussa. Museolla tarjolla ikäryhmälle sopivaa pedagogista materiaalia. Maksuton Iisalmen varhaiskasvatukselle.
  • Itsevarattu, ikäryhmälle sopiva opastettu kierros, Haukiniemen helmet. Kierroksella tutustutaan historiallisiin rakennuksiin ja henkilöihin ikäryhmän tasoisesti.

YHTEISTYÖTAHO: Arkkitehtuuri ja ympäristökulttuurikoulu Lastu, Juhani Ahon museo, Ylä-Savon kotiseutumuseo, Ylä-Savon oppaat ry, varhaiskasvatus

vanha kirjoituskone

Juhani Ahon museo

Juhani Ahon lapsuudenkodista, Brofeltin pikkupappilasta, tehdyssä museossa pääset tutustumaan kansalliskirjailijamme elämään. Museo sijaitsee Suomen sodan taistelualueella Iisalmen Koljonvirralla.

Juhani Ahon museo

Ajankohtaista

Iisalmen kaupunkistrategia läpinäkyvämmäksi: Ihmemittari konkretisoi strategian tavoitteet ja toimenpiteet käytännön tason mittareiksi

Iisalmen kaupunki on julkaissut strategian toteutumista läpinäkyvästi mittaavan ihmemittariston. Iisalmen ihmemittari löytyy kaupungin verkkosivustolta ja on siten helposti luettavissa missä ja milloin vain. Mittaristoon on valittu kaupungin toimialoilta keskeisimmät tunnusluvut, jotka kertovat kaupunkistrategian toimenpiteiden toteutumisesta.

”Haluamme parantaa strategiamme läpinäkyvyyttä ja seurantaa kuntalaisille ja eri sidosryhmien suuntaan. Toisinaan korkealentoiset strategiset lauseet on hyvä konkretisoida käytännön tason mittareiksi”, kertoo Iisalmen kaupunkistrategiasta vastaava elinkeinojohtaja Terho Savolainen.

Iisalmen ihmemittaria on työstetty yhdessä toimialojen edustajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan Branden asiantuntijakumppaneiden kanssa kuluvan syksyn ajan. Brandella on kokemusta kaupunkien auttamisesta avoimemman hallinnon kehittämisessä.

”Osallistavampi ja vuorovaikutuksellisempi kaupunki lisää kaupunkilaisten turvallisuudentunnetta ja antaa syitä uskoa tulevaisuuteen. Samalla kaupungin oma päätöksenteko, palveluiden suunnittelu ja toteutus paranee”, kuvailee Branden Business Designer Eveliina Eräjärvi.

Kun Iisalmi käynnisteli oman ihmemittarinsa luomista, oli yhtenä inspiraation lähteenä Branden ja Äänekosken kaupungin yhteistyönä syntynyt Äänekoski-ilmiötä eli Äänekosken kaupunkistrategiaa seuraava mittaristo. Iisalmeen rakennettiin kuitenkin juuri oman kaupungin tarpeita vastaava ratkaisu.

Asukkaiden sujuja arki ja hyvinvointi sekä kaupungin elinvoima piirtyvät mittaristoon selkeinä näkyminä

Iisalmen ihmemittari on rakennettu strategian teemojen, Inspiroiva Iisalmi, Ihana Iisalmi ja Ihmeiden Iisalmi, ympärille. Mittari tarjoaa selkeän näkymän kunkin strategisen teeman kannalta tärkeimpiin mitattavissa oleviin muuttujiin: Esimerkiksi Inspiroiva Iisalmi -osiossa mitataan asukkaiden hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten uimahallin kävijämääriä, kirjaston lainamääriä, varhaiskasvatuksen osallistumisastetta ja asukkaiden koulutustasoa. Ihana Iisalmi -osiossa tutkitaan onnistumista turvallisen kaupunkiympäristön luomisessa mitaten esimerkiksi energiankulutusta, liikenteen vähäpäästöisyyttä ja rakennusvalmiiden tonttien määrää. Ihmeiden Iisalmi -osio puolestaan tarjoaa näkymän muun muassa uusien yritysten määrään, työttömyysasteeseen, asukkaiden verotulojen kehitykseen ja kaupungin digitaaliseen näkyvyyteen.

”Näitä ihmemittaristoon koottuja tietoja tullaan päivittämään aktiivisesti ja siten tilannekuva on paremmin kaikkien nähtävillä myös varsinaisten strategian raportointikausien välillä. Mittaristoon liittyy myös vaihtuvia kysymyksiä eri osa-alueista, ja niiden kautta kuntalaisten toivotaan osallistuvan strategian seurantaan ja kehittämiseen. Nyt heti aluksi kysymme esimerkiksi sitä, ovatko iisalmelaiset halukkaita suosittelemaan asumista kotikaupungissaan”, esittelee Terho Savolainen.

Ihmemittari toimii iisalmelaisen arjen monitorina myös tulevissa strategiakehityksen vaiheissa:

”Iisalmen kaupunkistrategialle on juuri tehty väliarviointi näin valtuustokauden viimeisen vuoden käynnistyessä. Sen perusteella ainakaan vielä ei ole tarvetta radikaaliin suunnanmuutokseen, Iisalmi pyrkii edelleen Suomen houkuttelevimmaksi seutukaupungiksi”, kertoo Terho Savolainen ja jatkaa:

”Tiettyjä strategian painopistealueita tarkennettiin ja mittareita päivitettiin, toimenpidetasolla toimialoille tuli jonkin verran uusia toteutettavia tehtäviä. Ensi vuoden kuntavaalien jälkeen uusi valtuusto päättää seuraavan strategiapäivityksen aikataulusta, todennäköisesti se tehdään valtuustokauden alkuvaiheessa 2025–2026”.

Lisätietoja:
Terho Savolainen, elinkeinojohtaja, Iisalmen kaupunki, p. 040 630 5328, terho.savolainen@iisalmi.fi

Iisalmen ihmemittari netissä:
www.iisalmi.fi/ihmemittari(siirryt toiseen palveluun)

Kulttuurikeskuksen hankkeessa otettiin askel kohti urakoitsijoiden kilpailutusta, kun projektista kiinnostuneet urakoitsijat kokoontuivat Karl Collan-saliin avaamaan markkinavuoropuhelun.

Markkinavuoropuhelu on avoin keskustelutilaisuus, johon hankintayksikkö kutsuu projektista kiinnostuneita tarjoajia keskustelemaan vapaamuotoisesti tulevasta hankinnasta. Markkinavuoropuhelu ei ole pakollinen osa hankintaa, mutta se on hyvin tärkeä askel kohti hankinnan onnistumista.

Soinlahden koulun prosenttitaideprojektissa lapset vahvasti mukana

Iisalmen kaupunki on hankkinut vasta valmistuneeseen Soinlahden kouluun prosenttitaidetta kuopiolaiselta taiteilija Risto Pentikäiseltä. Taideprojektissa olivat vahvasti mukana koulun oppilaat.

Elinkeinoelämän ja kuntamarkkinoinnin By Iisalmi -seminaarissa empatiaa käsitellään taiteen, tekoälyn ja talouden ulottuvuuksilla

Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -verkostossa mukana olevat yritykset ja oppilaitokset järjestävät vuosittaisen By Iisalmi -seminaarin 13.11.2024. Tapahtuman tämänvuotisena teemana on empatia kasvun ja innovaatioiden lähteenä. Seminaariin kutsutaan mukaan kaikkia seudun elinvoimasta ja vetovoimasta kiinnostuneita aina opiskelijoista yritysjohtoon ja kuntapäättäjiin. Tänä vuonna myös lasten ääni ja ajatukset on haluttu huomioida erityisellä tavalla: Iisalmen kuvataidekoululaiset luovat empatiateemaisen taidenäyttelyn osaksi seminaarin ohjelmakokonaisuutta. Näin teeman ympärille kietoutuva ohjelma saa uuden ulottuvuuden mielenkiintoisten asiantuntijapuheenvuorojen oheen muistuttaen samalla siitä, että tämän päivän valinnoilla rakennetaan tulevaisuuden osaajien – tämän päivän lasten ja nuorten – tulevaisuuden menestymisen mahdollisuuksia.

”By Iisalmi -verkosto tekee työtä koko Iisalmen seudun vetovoiman eteen. Vuosittainen seminaari on hyvä paikka kokoontua yhteen aidossa vuorovaikutuksessa ja käydä läpi yhteisen työmme tavoitteita. Samalla voimme jakaa myös onnistumisia ja tuloksia koko seudun päättäjille ja vaikuttajille, jotka eivät välttämättä ole muutoin aktiivisesti verkoston toiminnassa mukana. Vuosittain valitaan myös sopiva ajankohtainen teema, josta haluamme yhteisesti jakaa ajatuksia”, kiteyttää Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen ja jatkaa:

“Mielestäni nykymaailmassa tarvitaan lisää empatiaa vastakkainasettelun sijasta. Pyrkimällä ymmärtämään paremmin toisiamme voimme rakentaa parempaa tulevaisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Iisalmen seudullakin tehdään päivittäin päätöksiä ja ratkaisuja, jotka voivat suoraan tai välillisesti vaikuttaa monien ihmisten tulevaisuuteen. Empatian lisääminen arjessamme on omalla tavallaan osa vastuullisen tulevaisuuden rakentamista”.

Empaattinen tekoäly, empatia vahvistamassa yritysten kilpailukykyä

Yksi By Iisalmi -seminaarin puhujista on tulevaisuuden työelämän keskeisiin aiheisiin kirjassaan “Työelämän maraton ja empatia” pureutunut kirjailija, Microsoftin palvelupäällikkö, MBA Niina Majaniemi.

”Puheenvuoroni pääsanoma on, ettei empatia ole vain pehmeyttä ja mukavuutta, vaan sillä on vahva vaikutus yrityksen kilpailutekijöihin ja tunnuslukuihin. On aika ymmärtää, että muuttuvassa maailmassa empatia on yksi tärkeimmistä arvoista ja työkaluista”, Niina Majaniemi painottaa.

Tekoälyn aikakaudella empatian edelläkävijänä tunnetuksi tullut digifuturisti ja Älytaloratkaisu Empathic Buildingin kehittäjä Tomi Teikko tuo tapahtumaan tuulahduksen Kaliforniasta. Tomi on omistanut uransa ihmisläheisempiä rakennuksia kehittävien ratkaisujen luomiselle. Empathic Buildingin lisäksi hän toimii USA:n maajohtajana IoT-ratkaisuja kehittävällä Haltianilla.

Lisäksi tapahtumassa asemoidutaan paikallisempaan näkökulmaan muun muassa Kaisanet Oy:n toimitusjohtaja Jani Moilasen puheenvuoron myötä:

”Tulen kertomaan yleisölle Kaisanetin kasvumatkasta kohti visiota olla toimialueemme kilpailukyvyn uudistaja. Pureudun siihen, kuinka meidän arvomme välittäminen, kumppanuus ja uudistuminen ovat olleet matkalla mukana ja miten työkulttuurimme on kehittynyt empatian näkökulmasta. Kerron myös johtamisen haasteista muutoksessa, miten asiat eivät menneetkään kaikilta osin suunnitelmien mukaan. Työelämän muutokset haastavat johtamista alasta riippumatta”

”Olemme pyrkineet luomaan ohjelmakokonaisuuden, joka antaa eväitä ja inspiraatiota hyvin erilaisista organisaatioista ja taustoita tuleville osallistujille. Alasidonnaisuuden sijaan tarkastelemme ilmiöitä, jotka koskettavat meistä useimpia. Meidän on hyvä kokoontua yhteen sellaisten teemojen äärelle”, toteaa Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski, joka osana työtään koordinoi By Iisalmi -brändiverkoston toimintaa.

Empatia-aiheinen taidenäyttely tuo lapset ja nuoret osaksi seminaarin teeman toteutusta

Tänä vuonna By Iisalmi -seminaarin teema jalostuu käsiteltäväksi myös taidenäyttelyn kautta, sillä Iisalmen kuvataidekoulun lapset ja nuoret tekevät opettajiensa ohjauksessa syksyn 2024 aikana empatian innoittamia taideteoksia. Teoksista koostetaan näyttely, joka on avoinna kaikelle yleisölle Iisalmen kulttuurikeskuksen näyttelytila Vennyssä marraskuussa. Itse seminaaripäivänä taidenäyttelyyn pääsee tutustumaan ohjatusti, ja Iisalmen kuvataidekoulun johtava opettaja Johanna Kallio ja teoksia tehneitä kuvataidekoululaisia tulee kertomaan näyttelyn synnystä yleisölle.

”Empatia on ollut haastava, mutta mielenkiintoinen aihe”, toteaa Johanna Kallio.

Kuvataidekoululaiset vaikuttavat kuitenkin jo näin syyskuussa päässeen hyvään alkuun taideteostensa parissa aiheen haastavuudesta huolimatta. Näyttelyyn saadaan esille laaja kirjo eri tekniikoilla toteutettuja teoksia, kuten maalauksia, piirroksia sekä eri materiaaleista tehtyjä veistoksia. Jokainen teos ilmentää tai käsittelee empatiaa omalla tavallaan.

”Empatia merkitsee minulle tunnetta, että ollaan myötätuntoisia ja sitä, että voi hypätä toisten saappaisiin. Ja että ymmärretään toisia ja heidän valintojaan”, luonnehtii 5.-luokkalainen Martta Grundmark, joka on alkanut työstämään veistosta.

Mutta miten empatia nähdään taideteoksen aiheena, onko se helppo vai vaikea toteutettava? ”Mielestäni se on vaikea, koska se on tunne, niin se on hankala maalata tai tehdä teoksena”, pohtii 5.-luokkalainen Lilian Rose, jonka käsissä on syntymässä abstrakti maalaus.

”Olemme todella iloisia, että saimme kuvataidekoululaiset mukaan toteuttamaan tapahtumamme ohjelmaa. Meille on tärkeää muistaa lasten näkökulma käsittelemiimme aiheisiin, ja taiteen kautta se voi avautua herkistävällä ja puhuttelevalla tavalla. Näyttelyyn kannattaa tietysti tulla tutustumaan, vaikkei pääsisi itse seminaariin mukaan!”, kannustaa Laura Koski.

Empatia-taidenäyttelyn teosten valmistumista tullaan taltioimaan videomuodossa kuvataideryhmien kanssa syksyn aikana, ja valmiit videot julkaistaan Iisalmen kaupungin sosiaalisen median kanavissa sekä nettisivuilla. Syksyn ensimmäinen video on katsottavissa täältä: https://youtu.be/-k7pAbJj5B4(siirryt toiseen palveluun)

By Iisalmi -seminaarin ohjelmatiedot ja ilmoittautuminen: https://www.iisalmi.fi/byiisalmiseminaari(siirryt toiseen palveluun).

Maksuttomat IHMe-ryhmät kutsuvat peruskoululaisia harrastamaan

Lukukaudella 2024-2025 tarjolla on lähes 50 maksutonta harrastusryhmää peruskoululaisille. Toiminta on kaikille avointa ja osallistuminen on oppilaille täysin maksutonta, osassa ryhmiä tarjolla on välipala. Ryhmiin voi mennä mukaan koko lukukauden ajan!

Ryhmät alkavat täyttyä, mutta vielä mahtuu hyvin mukaan esimerkiksi seuraaviin ryhmiin: Minecraft, Koodaus ja Pelisuunnittelu, 5-6lk Pelikellari, Parkour ja akrobatia, Sirkus sekä yläkoululaisten ryhmiin kuten Jooga, Kädentaidot, Voima ja ohjatut kuntosaliryhmät.

Harrastuslukujärjestykset ja muun tarvittavan tiedon löydät verkkosivulta www.iisalmi.fi/ihme

 

Ihmeiden ilta 24.8.2024

Tervetuloa Ihmeiden iltaan Iauantaina 24.8.