Kaupungintalon asiakaspalvelupiste

Kaupungintalon asiakaspalvelupiste palvelee kuntalaisia, matkailijoita, kesäasukkaita, yrityksiä ja muita viranomaisia sekä sidosryhmiä. Pisteestä saat asukas- ja matkailuneuvontaa, lupaneuvontaa ja palvelua rakentajille sekä kirjaamon ja arkiston aineisto- ja tietopalvelua.

Pisteestä voit ostaa kaupungin hallitsemille vesialueille pyydysmerkit, metsästysluvat ja vuokrata vene- ja venevalkamapaikkoja sekä kasvimaapalstoja. Myynnissä on Iisalmi- tuotteita ja lippuja Kulttuurikeskuksen konsertteihin ja tapahtumiin.

Pohjolankatu 14, 74100 Iisalmi

1. kerros

Palveluajat

Maanantai–perjantai 09:00–15:30

Puhelin

Kirjaamo

Voit toimittaa kaupungille osoitettuja asiakirjoja kirjaamoon.

Pohjolankatu 14, 74100 Iisalmi

Kirjaamo sijaitsee Iisalmen kaupungintalolla.

Palveluajat

Maanantai–perjantai 09:00–15:30

Kulttuurikeskuksen asiakaspalvelupiste

Kulttuurikeskuksen asiakaspalvelupiste palvelee Kulttuurikeskuksen tilojen tapahtumajärjestäjiä sekä vierailijoita talon palveluiden käytössä.
Tapahtumajärjestäjänä voit varata tiloja mm. kokousten, näyttelyiden, koulutusten sekä teatterin ja konserttien tarpeisiin.
Infopisteestä voi myös ostaa lippuja Iisalmessa järjestettäviin tapahtumiin.

Kirkkopuistonkatu 9, 74100 Iisalmi

Palveluajat

Maanantai–perjantai 10:00–17:00

Puhelin

Asiointipaikat kartalla

Ajankohtaista

Kaupungintalon asiakaspalvelupisteen aukioloaika 18.11.2024

Kaupungintalon asiakaspalvelupiste on auki maanantaina 18.11.2024 poikkeuksellisesti klo 9.00-11.30.

Iisalmen kaupunkistrategia läpinäkyvämmäksi: Ihmemittari konkretisoi strategian tavoitteet ja toimenpiteet käytännön tason mittareiksi

Iisalmen kaupunki on julkaissut strategian toteutumista läpinäkyvästi mittaavan ihmemittariston. Iisalmen ihmemittari löytyy kaupungin verkkosivustolta ja on siten helposti luettavissa missä ja milloin vain. Mittaristoon on valittu kaupungin toimialoilta keskeisimmät tunnusluvut, jotka kertovat kaupunkistrategian toimenpiteiden toteutumisesta.

”Haluamme parantaa strategiamme läpinäkyvyyttä ja seurantaa kuntalaisille ja eri sidosryhmien suuntaan. Toisinaan korkealentoiset strategiset lauseet on hyvä konkretisoida käytännön tason mittareiksi”, kertoo Iisalmen kaupunkistrategiasta vastaava elinkeinojohtaja Terho Savolainen.

Iisalmen ihmemittaria on työstetty yhdessä toimialojen edustajien ja teknisestä toteutuksesta vastaavan Branden asiantuntijakumppaneiden kanssa kuluvan syksyn ajan. Brandella on kokemusta kaupunkien auttamisesta avoimemman hallinnon kehittämisessä.

”Osallistavampi ja vuorovaikutuksellisempi kaupunki lisää kaupunkilaisten turvallisuudentunnetta ja antaa syitä uskoa tulevaisuuteen. Samalla kaupungin oma päätöksenteko, palveluiden suunnittelu ja toteutus paranee”, kuvailee Branden Business Designer Eveliina Eräjärvi.

Kun Iisalmi käynnisteli oman ihmemittarinsa luomista, oli yhtenä inspiraation lähteenä Branden ja Äänekosken kaupungin yhteistyönä syntynyt Äänekoski-ilmiötä eli Äänekosken kaupunkistrategiaa seuraava mittaristo. Iisalmeen rakennettiin kuitenkin juuri oman kaupungin tarpeita vastaava ratkaisu.

Asukkaiden sujuja arki ja hyvinvointi sekä kaupungin elinvoima piirtyvät mittaristoon selkeinä näkyminä

Iisalmen ihmemittari on rakennettu strategian teemojen, Inspiroiva Iisalmi, Ihana Iisalmi ja Ihmeiden Iisalmi, ympärille. Mittari tarjoaa selkeän näkymän kunkin strategisen teeman kannalta tärkeimpiin mitattavissa oleviin muuttujiin: Esimerkiksi Inspiroiva Iisalmi -osiossa mitataan asukkaiden hyvinvointiin vaikuttavia asioita, kuten uimahallin kävijämääriä, kirjaston lainamääriä, varhaiskasvatuksen osallistumisastetta ja asukkaiden koulutustasoa. Ihana Iisalmi -osiossa tutkitaan onnistumista turvallisen kaupunkiympäristön luomisessa mitaten esimerkiksi energiankulutusta, liikenteen vähäpäästöisyyttä ja rakennusvalmiiden tonttien määrää. Ihmeiden Iisalmi -osio puolestaan tarjoaa näkymän muun muassa uusien yritysten määrään, työttömyysasteeseen, asukkaiden verotulojen kehitykseen ja kaupungin digitaaliseen näkyvyyteen.

”Näitä ihmemittaristoon koottuja tietoja tullaan päivittämään aktiivisesti ja siten tilannekuva on paremmin kaikkien nähtävillä myös varsinaisten strategian raportointikausien välillä. Mittaristoon liittyy myös vaihtuvia kysymyksiä eri osa-alueista, ja niiden kautta kuntalaisten toivotaan osallistuvan strategian seurantaan ja kehittämiseen. Nyt heti aluksi kysymme esimerkiksi sitä, ovatko iisalmelaiset halukkaita suosittelemaan asumista kotikaupungissaan”, esittelee Terho Savolainen.

Ihmemittari toimii iisalmelaisen arjen monitorina myös tulevissa strategiakehityksen vaiheissa:

”Iisalmen kaupunkistrategialle on juuri tehty väliarviointi näin valtuustokauden viimeisen vuoden käynnistyessä. Sen perusteella ainakaan vielä ei ole tarvetta radikaaliin suunnanmuutokseen, Iisalmi pyrkii edelleen Suomen houkuttelevimmaksi seutukaupungiksi”, kertoo Terho Savolainen ja jatkaa:

”Tiettyjä strategian painopistealueita tarkennettiin ja mittareita päivitettiin, toimenpidetasolla toimialoille tuli jonkin verran uusia toteutettavia tehtäviä. Ensi vuoden kuntavaalien jälkeen uusi valtuusto päättää seuraavan strategiapäivityksen aikataulusta, todennäköisesti se tehdään valtuustokauden alkuvaiheessa 2025–2026”.

Lisätietoja:
Terho Savolainen, elinkeinojohtaja, Iisalmen kaupunki, p. 040 630 5328, terho.savolainen@iisalmi.fi

Iisalmen ihmemittari netissä:
www.iisalmi.fi/ihmemittari(siirryt toiseen palveluun)

Ylä-Savon työllisyysalueen valmistelu: Ylä-Savon työllisyys- ja yrityspalvelulautakunta kokousti ensimmäisen kerran 31.10.2024

Ylä-Savon työllisyys- ja yrityspalvelulautakunnan ensimmäisessä kokouksessa 31.10.2024 käsiteltiin työllisyysalueen palveluverkkoa, jossa panostetaan vahvoihin lähipalveluihin. Jokaiseen kuntaan tulee oma palvelupiste. Talousarvion loppusumma vuodelle 2025 on 4,7M€ – kunnat antavat siitä lausuntonsa ja hyväksyttäväsi talousarvio tulee seuraavaan lautakunnan kokoukseen.

Kaupungintalon tilajärjestelyt parantavat palveluiden saavutettavuutta

Iisalmen kaupungintalon tilankäyttöä on tehostettu, mikä tuo mukanaan muutoksia useiden palveluiden, kuten työllisyyspalveluiden, rakennusvalvonnan ja yrityspalveluiden sijaintiin. Muutokset tukevat kaupungin talouden tasapainotusta vuokramenojen vähentyessä ja sujuvoittavat asiakaspalvelua, esim. yrityspalveluiden osalta, jotka siirtyvät katutasoon.

Kaupungintalon asiakaspalvelupisteen poikkeuksellinen aukioloaika toistaiseksi ma-pe 9-12

Asiakaspalvelupiste sekä rakennusvalvonnan asiakassihteeri palvelee toistaiseksi ma-pe 9-12 (puhelimitse 9-15.30)

Yritysneuvonnassa on käytössä sähköinen ajanvaraus

Yritysasiantuntijoiden tapaamisajat ovat varattavissa myös sähköisen ajanvarauskalenterin kautta. Tapaamisvaihtoehtoina ajanvarausjärjestelmässä ovat joko perinteinen live-tapaaminen yritysneuvojan kanssa, etätapaaminen Teamsilla tai puhelinneuvonta.