Siirry sisältöön

Katu- tai puistoalueen käyttö terassina, tapahtumissa, nosto-, kaivu- ja rakennustöissä tai muu alueen rajaaminen johonkin tarkoitukseen on luvanvaraista toimintaa.

Jos vuokraat yksityishenkilönä yleistä aluetta esimerkiksi rakennustyömaata varten, pystytä näkyviin työmaataulu, josta käyvät ilmi työn tilaajan ja toteuttajan yhteystiedot sekä työn kesto.

Yleisellä alueella tapahtuvaa kaivamista varten on haettava kaivulupa. Tältä sivulta löytyvällä lupahakemuksella on kerrottu lupaan liittyvät määräykset ja ehdot.

Toimi näin

Lähetä vapaamuotoinen hakemus yleisten alueiden käyttöönotosta kaupungininsinöörille. Kaivulupaa voit hakea tältä sivulta löytyvällä kaivulupahakemuksella.

Tausta ja lainsäädäntö

Katu- ja viheralueiden tavallisesta poikkeavaan käyttöön tai vuokraamiseen täytyy hakea lupaa kunnalta. Käyttölupa on haettava esimerkiksi kulttuuritapahtumaa varten.

Katua tai viheraluetta esimerkiksi rakennustyömaan vuoksi vuokraavan tulee pystyttää näkyviin työmaataulu, josta käyvät ilmi työn suorittaja ja työstä vastaavan yhteystiedot.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta

Kaivulupa

Yleisellä alueella tapahtuvaa kaivamista varten on haettava kaivulupa. Hakemuksella on kerrottu lupaan liittyvät määräykset ja ehdot.

Palveluhinnasto

Tuote/palveluYksikköVeroton hintaVerollinen hinta (sis. alv 24 %)
Tilapäiset liikennejärjestelyluvat€/kpl49,1961,00
Muut opaste- ja lupapäätökset€/kpl49,1961,00
Kaivulupamaksu*€/kpl184,68229,00
Ylimääräiset valvontakäynnit€/käynti62,1077,00
Luvaton kaivu€/kpl367,74456,00
ydinkeskustan yleisten alueiden vuokra€/m2/vrk0,050,06
muiden yleisten alueiden vuokra€/m2/vrk0,020,02
lupapäätösmaksu€/kpl49,1961,00

* sisältää kolme valvontakäyntiä kohteessa, liikenteenohjaussuunnitelman tarkistamisen sekä töiden valvonnasta ja hallinnosta aiheutuneet kulut.

Kirjaamo

Voit toimittaa kaupungille osoitettuja asiakirjoja kirjaamoon.

Pohjolankatu 14, 74100 Iisalmi

Kirjaamo sijaitsee Iisalmen kaupungintalolla.

Palveluajat

Maanantai–perjantai 09:00–15:30