By Iisalmi -agenttien tehtäväsuoritukset ovat luoneet hyvää fiilistä opiskelijoille
Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -yritys- ja oppilaitosverkosto ovat rekrytoineet kahdeksan nuorta opiskelijaa eräänlaisiksi agenteiksi, joiden tehtävänä on omissa opiskelukaupungeissaan ja -verkostoissaan tehdä Iisalmea tunnetuksi yhdessä yritysten kanssa ideoitujen tehtävien kautta. Syksyn aikana onkin jo nähty luovia ja hauskoja tempauksia eri puolella Suomea. Esimerkiksi Kuopiossa toimiva By Iisalmi -agenttipari, Jarkko Antikainen ja Valtteri Solatie, ovat Wellnessboyz-duona saaneet aikaan juuri toivotun kaltaista, rennolla otteella ja huumorilla toteutettua pöhinää. Wellnessboyzien TikTok- ja Instagram-tileistä pääsee näkemään pilkahduksia siitä, miten kuopiolaisopiskelijat kokoavat Ponsse-metsäkonetta ja mitä he piirtävät, kun tehtävänä on taiteilla spontaanisti Iisalmesta mieleen tulevia asioita agentin paljaaseen ylävartaloon. Agentit suorittavat tehtäviään vielä lokakuun ajan, ja tuloskatsaus kokonaisuudesta esitellään By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024.
By Iisalmi -verkoston yritysten uramahdollisuuksia ja muita Iisalmen seudun vetovoimatekijöitä on tehty tunnetuksi kolmessa eri opiskelijatapahtumassa Kuopiossa:
”Järjestämissämme tapahtumissa opiskelijat pääsivät ryhmäytymään, haastamaan itseään ja näyttämään luovuuttaan. Kaikista tapahtumista pidettiin todella paljon”, kertoo Wellnessboyzien Jarkko Antikainen ja jatkaa:
”Uskomme että ainakin tällä meidän toimintatavallamme, jossa jalkaannutaan ja kohdataan ihmisiä rennolla fiiliksellä, kannustetaan ja haastetaan osallistumaan toimintaan, saadaan ihmisille hyvä mieli ja myös positiivinen kuva Iisalmesta ja siellä toimivista yrityksistä. Hyvänä esimerkkinä järjestämämme Ponssen rasti, jossa kaikkien AMK-fuksien piti ryhmissään rakentaa metsäkone. Harva tiesi entuudestaan, mikä on metsäkone, mutta väitämme, että nyt jokainen heistä tietää Ponssen ja mustakeltaisen metsäkoneen. Katselukerroista ja jaoista näemme myös, että fiilis on välittynyt katsojillekin!”
Iisalmen kaupungin markkinoinnissa oltiin myös varsin tyytyväisiä, kun Wellnessboyzien videot tulivat esikatseluun:
”By Iisalmi -agenttien hakuilmoituksessa haimme aktiivisia, luovia nuoria toteuttamaan hauskoja tehtäviä, joissa Iisalmi jalkautuisi yllättävillä tavoilla opiskelijoiden omiin verkostoihin ja tapahtumiin. Kyllä Jarkko ja Valde ovat aivan loistavalla tavalla toteuttaneet tätä tehtävää. Agenttimme ovat aika erilaisia, joten jokainen on saanut tehdä aidosti omannäköisiään suorituksia, toki varmistaen meiltä kaupungilta ja tehtävänantajayrityksiltä, että suoritus menee annettuihin raamehin”, kuvailee Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.
”Esimerkiksi oululainen agenttimme Noora Hakanen on profiloitunut hyvinvointivaikuttajana, ja hänen agenttitehtävissään hyvinvointi on keskiössä. Pian saamme nähdä, mitä iisalmelaisjuuret omaava, tällä hetkellä Jyväskylässä opiskeleva agenttikaksikkomme Veera Partanen ja Konsta Kääriäinen, ovat tehneet lisätäkseen esimerkiksi Normetin tunnettuutta”, jatkaa Laura Koski agenttien esittelyä.
Pirkanmaalla Tampereella toimiva agentti Olli Heinonen on toteuttanut katugallupeja iisalmelaisyrityksiin liittyen ja maistattanut Olvin KevytOloa opiskelijoille. Helsingistä saadaan pian nähdä raikasta cheerleading-henkistä agenttimateriaalia Joanna Remeksen sometilien kautta. Etelä-Pohjanmaakaan ei jää ilman agenttisuorituksia: Vaasan ammattikorkeakoulussa (VAMK) kansainvälistä kauppaa opiskeleva, aktiivisesti musiikkia harrastava Nina Leppänen testaa Genelecin kaiuttimia yhdessä muiden opiskelijoiden ja Rock Campin artistivalmentajien kanssa. Tehtäviä agenteille ovat tarjonneet Ponsse, Normet, Olvi ja Genelec, ja lisäksi jokainen agentti suorittaa Iisalmi-aiheisen tehtävän.
Agenttitehtävien potpuuri nähtävissä By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024
By Iisalmi -brändiverkoston yritykset ja oppilaitokset ovat asettaneet kampanjalle tavoitteeksi luoda siltaa Iisalmen ja opiskelijoiden välille erottuvalla, tunnettuutta lisäävällä tavalla. Tunnettuus on ensisijaisen tärkeää vetovoiman rakentamisessa, samoin mieleen jääminen. Harmaasta massasta erottuvilla tempauksilla onkin mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti niin tunnettuuteen kuin mileenjäävyyteenkin.
”Agenttikampanja on antanut meille paljon hyviä muistoja ja kohtaamisia uusien ihmisten kanssa, joita emme olisi varmaan muuten tavanneet. Lisäksi ainakin Kuopion kampuksen sisällä se on tuonut meille tunnettavuutta. Kampanjaan osallistuminen on antanut myös oppia, kuinka tehdä yritysten kanssa yhteistyötä niin somen kun opiskelijatapahtumien kautta”, kuvailee Jarkko Antikainen kokemuksen antia.
Kun kampanja on saatu tehtävien osalta päätökseen, päästään kokoamaan tulokset yhteen – videomuotoinen raportti esitellään By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024 ja muutamat agenteista ovat paikalla itsekin. Kampanja kokonaisuudessaan ei vielä tuolloin ole päätöksessä, sillä agenttitehtävistä koottua materiaalia käytetään loppuvuoden ajan uramarkkinointikampanjassa, joka kohdentuu tulevan kesän kausityöpaikkoja hakeviin nuoriin osaajiin. Näin nuorilta nuorille -ajatuksella synnytetyt aineistot saadaan hyödynnettyä monipuolisesti. Myöhemmin tulee pohdintaan, toteutetaanko By Iisalmi -agenttikampanja toistamiseen. Selvää on, että nuoria osaajia seudulle tarvitaan, ja tämänkaltaiset kokeilut ovat oivallinen tapa selvittää, mikä on tehokasta kohderyhmän tavoittamiseen tähtäävää toimintaa.
Tutustu jutussa haastateltujen Wellnessboyzien agenttitehtäviin somessa:
TikTok: https://www.tiktok.com/@wellnessboyz(siirryt toiseen palveluun)
Iisalmi-tehtävän video TikTokissa: https://www.tiktok.com/@wellnessboyz/video/7415904905283620129(siirryt toiseen palveluun)
Ponsse-tehtävän video Instagramissa: https://www.instagram.com/reel/C_z7TE2oc19/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==(siirryt toiseen palveluun)