By Iisalmi -seminaari
By Iisalmi -seminaari kokoaa yhteen Iisalmen seudun elinvoimasta ja vetovoimasta kiinnostuneita toimijoita aina opiskelijoista elinkeinoelämän ja kuntavaikuttamisen konkareihin saakka. Yhdessä teemme ihmeitä!
By Iisalmi -seminaari kokoaa yhteen Iisalmen seudun elinvoimasta ja vetovoimasta kiinnostuneita toimijoita aina opiskelijoista elinkeinoelämän ja kuntavaikuttamisen konkareihin saakka. Yhdessä teemme ihmeitä!
Empatia on määritelty yhdeksi tärkeimmistä tulevaisuuden työelämän strategioista: Tutkimusnäytön valossa innovaatioita luodaan empaattisella johtamistyylillä, ja empatialla on keskeinen vaikutus siihen, miten sitoutuneita ihmiset ovat työhönsä. Empatia on perinteisesti nähty tehokkuuden vastakohtana, mutta tutkimus todistaa toista – empatia kirittää työntekijän suoritustehoa, koska se antaa mielenrauhaa.
Iisalmen tavoitteena on olla maailman ensimmäinen kiireneutraali seutukaupunki, jossa hyvinvoinnista syntyy uutta osaamista. Empatia supervoimanamme luomme uudenlaista hyvinvointia – uusia innovaatioita ja kasvua. Tule By Iisalmi -seminaariin kuulemaan,
miten empatia tekee hyvää liiketoiminnallesi – ja sinulle itsellesi!
By Iisalmi -seminaaria järjestävät Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -brändikumppanit. Brändiseminaariemme välittömään tunnelmaan ovat tervetulleita kaikki, joiden sydän sykkii Iisalmen seudun vetovoiman ja elinvoimaisuuden asialle – erityisesti toivomme tapahtumien sytyttävän alueen yrittäjiä ja yritysten ja oppilaitosten edustajia kaikilta toimialoilta, kunta- ja hanketoimijoita sekä muita elinkeinoelämän sidosryhmiä. Teemme tapahtumat meitä kaikkia varten – jotta voimme yhdessä tehdä seudustamme vahvemman.
klo 8.30 Ilmoittautuminen ja aamukahvit
klo 9.00 Seminaarin avaus, Terho Savolainen, Iisalmen kaupunki
klo 9.20 Niina Majaniemi, palvelupäällikkö, kirjailija – Empatia kasvun, innovaatioiden ja liiketoiminnan tulosten taustalla. Luottamustehtävänään Niina luotsaa Microsoft suomen saavutettavuusaktiviteetteja, ja hänen tavoitteenaan on murtaa empatiaan liittyviä myyttejä todistaen, että se ei ole vain “pehmeä” taito, vaan tärkeä työkalu menestymiseen ja hyvinvointiin työelämässä ja opinnoissa. Puheenvuorossaan Niinan pääsanomana on, että empatia ei ole vain mukavuutta, vaan sillä on vahva vaikutus yrityksen kilpailutekijöihin ja tunnuslukuihin. On aika ymmärtää, että muuttuvassa maailmassa empatia on yksi tärkeimmistä arvoista ja työkaluista.
klo 10.20 Minna Ruotsalainen, PilatesMinna – psykofyysinen fysioterapiatuokio taukoliikuntana.
klo 10.50 Jani Moilanen, Kaisanet Oy – Välittäminen, kumppanuus, uudistuminen: Kaisanetin visiona on uudistaa toiminta-alueensa kilpailukykyä Suomen kärkikaartiin. Mikä merkitys empatialla on innovaatioita ja kasvua edistävän työkulttuurin taustalla?
klo 11.20 By Iisalmi -tunnustuksen jakaminen, Jukka Ryhänen ja Kati Åhman, Iisalmen kaupunki & Marko Mähönen, Mähösen Musiikkikauppa
klo 11.45 Lounastauko
– Verkostoidu ja tutustu esittelypisteiden antiin!
– Uunituore By Iisalmi -lähettiläs jututettavana By Iisalmi -pisteellä Kiireneutraali Iisalmi – olkkarissa!
– IS live välittää suorana mm. näytteilleasettajien haastatteluja – seuraa liveä www.iisalmensanomat.fi -verkkopalvelusta!
klo 12.55 Ohjelma jatkuu Eino Säisä -salissa
klo 13.00 By Iisalmi -agentit esittelevät erittäin ei-salaisia tehtäviään menneeltä syksyltä!
klo 13.15 Tomi Teikko, digifuturisti ja empatian edelläkävijä tekoälyn aikakaudella,
Älytaloratkaisu Empathic Buildingin kehittäjä. Tomi Teikko inspiroi työntekijäkokemuksen nostamiseen uudelle tasolle helpottamalla ihmisten arkipäiväisiä askareita, kuten tiedonhakua ja jakamista.
klo 14.00 Iisalmen kansalaisopiston kuvataidekoulun empatia-aiheisen taidenäyttelyn esittely, johtava opettaja Johanna Kallio ja kuvataideryhmien edustajat
klo 14.15 Päätössanat
Iltapäiväkahvit Tillyssä
Empatia-teemainen taidenäyttely Vennyssä – koe taiteen kautta lasten ja nuorten ajatukset empatiasta yhteiskunnassamme!
Seminaari päättyy
Seminaarin juontavat IN-Teatterista tutut Johanna Loimalahti ja Pekka Taipale.
Varmista paikkasi syksyn 2024 seminaarissa ja ilmoittaudu heti mukaan. Ilmoittautuminen on nyt avattu ja on avoinna 5.11.2024 saakka.
Iisalmen kulttuurikeskus
Kirkkopuistonkatu 9, 74100 IISALMI
Kulttuurikeskuksessa toimii langaton verkko
Verkko: Vierailija
Salasana: Vierailija1
Pysäköinnin aikarajoitus on poistettu seminaaripäivänä Kirkkopuistonkadun pysäköintipaikoilta (liikennemerkit peitetty) välillä Louhenkatu-Ilvolankatu.
Voit tutustua aiempien vuosien seminaaritunnelmaan kuvapankissamme.
Tältä verkkosivulta, paikallismediasta sekä:
Voit seurata, jakaa tunnelmia tai katsoa edellisvuosien seminaaripaloja somessa #byiisalmiseminaari #byiisalmi #tehdäänihmeitäyhdessä
Iisalmen kaupungin ja noin 30 kumppanin By Iisalmi -brändin kulmakivinä seudun vahvuuksista kertovat teemat
Iisalmen ihmeiden takana on rautaista yhteistyötä sekä huolenpitoa ihmisistä ja luonnosta. On helppo olla rohkea ja unelmoida isosti, kun tietää, että ympärillä on kannustava yhteisö, joka pitää huolta silloinkin, kun suunnitelmat eivät mene ensiyrityksellä maaliin.
Luonto on täällä aina lähellä pitämässä huolta jaksamisestamme. Siksi me puolestamme pidämme huolta luonnosta. By Iisalmi työskentelee sen puolesta, että Iisalmen ihmeet eivät jäisi vain paikallisten tietoon.
Koko maailma ansaitsee saada kuulla kaupungista, jossa jossa tehdään yhdessä töitä ihmeiden eteen. Kaupungista, jossa on ihmeen hyvä yrittää ja elää. Kaupungista, jossa on yhtä aikaa maalla ja maailmalla, luonnon ja liike-elämän äärellä.
Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -yritys- ja oppilaitosverkosto ovat rekrytoineet kahdeksan nuorta opiskelijaa eräänlaisiksi agenteiksi, joiden tehtävänä on omissa opiskelukaupungeissaan ja -verkostoissaan tehdä Iisalmea tunnetuksi yhdessä yritysten kanssa ideoitujen tehtävien kautta. Syksyn aikana onkin jo nähty luovia ja hauskoja tempauksia eri puolella Suomea. Esimerkiksi Kuopiossa toimiva By Iisalmi -agenttipari, Jarkko Antikainen ja Valtteri Solatie, ovat Wellnessboyz-duona saaneet aikaan juuri toivotun kaltaista, rennolla otteella ja huumorilla toteutettua pöhinää. Wellnessboyzien TikTok- ja Instagram-tileistä pääsee näkemään pilkahduksia siitä, miten kuopiolaisopiskelijat kokoavat Ponsse-metsäkonetta ja mitä he piirtävät, kun tehtävänä on taiteilla spontaanisti Iisalmesta mieleen tulevia asioita agentin paljaaseen ylävartaloon. Agentit suorittavat tehtäviään vielä lokakuun ajan, ja tuloskatsaus kokonaisuudesta esitellään By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024.
By Iisalmi -verkoston yritysten uramahdollisuuksia ja muita Iisalmen seudun vetovoimatekijöitä on tehty tunnetuksi kolmessa eri opiskelijatapahtumassa Kuopiossa:
”Järjestämissämme tapahtumissa opiskelijat pääsivät ryhmäytymään, haastamaan itseään ja näyttämään luovuuttaan. Kaikista tapahtumista pidettiin todella paljon”, kertoo Wellnessboyzien Jarkko Antikainen ja jatkaa:
”Uskomme että ainakin tällä meidän toimintatavallamme, jossa jalkaannutaan ja kohdataan ihmisiä rennolla fiiliksellä, kannustetaan ja haastetaan osallistumaan toimintaan, saadaan ihmisille hyvä mieli ja myös positiivinen kuva Iisalmesta ja siellä toimivista yrityksistä. Hyvänä esimerkkinä järjestämämme Ponssen rasti, jossa kaikkien AMK-fuksien piti ryhmissään rakentaa metsäkone. Harva tiesi entuudestaan, mikä on metsäkone, mutta väitämme, että nyt jokainen heistä tietää Ponssen ja mustakeltaisen metsäkoneen. Katselukerroista ja jaoista näemme myös, että fiilis on välittynyt katsojillekin!”
Iisalmen kaupungin markkinoinnissa oltiin myös varsin tyytyväisiä, kun Wellnessboyzien videot tulivat esikatseluun:
”By Iisalmi -agenttien hakuilmoituksessa haimme aktiivisia, luovia nuoria toteuttamaan hauskoja tehtäviä, joissa Iisalmi jalkautuisi yllättävillä tavoilla opiskelijoiden omiin verkostoihin ja tapahtumiin. Kyllä Jarkko ja Valde ovat aivan loistavalla tavalla toteuttaneet tätä tehtävää. Agenttimme ovat aika erilaisia, joten jokainen on saanut tehdä aidosti omannäköisiään suorituksia, toki varmistaen meiltä kaupungilta ja tehtävänantajayrityksiltä, että suoritus menee annettuihin raamehin”, kuvailee Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.
”Esimerkiksi oululainen agenttimme Noora Hakanen on profiloitunut hyvinvointivaikuttajana, ja hänen agenttitehtävissään hyvinvointi on keskiössä. Pian saamme nähdä, mitä iisalmelaisjuuret omaava, tällä hetkellä Jyväskylässä opiskeleva agenttikaksikkomme Veera Partanen ja Konsta Kääriäinen, ovat tehneet lisätäkseen esimerkiksi Normetin tunnettuutta”, jatkaa Laura Koski agenttien esittelyä.
Pirkanmaalla Tampereella toimiva agentti Olli Heinonen on toteuttanut katugallupeja iisalmelaisyrityksiin liittyen ja maistattanut Olvin KevytOloa opiskelijoille. Helsingistä saadaan pian nähdä raikasta cheerleading-henkistä agenttimateriaalia Joanna Remeksen sometilien kautta. Etelä-Pohjanmaakaan ei jää ilman agenttisuorituksia: Vaasan ammattikorkeakoulussa (VAMK) kansainvälistä kauppaa opiskeleva, aktiivisesti musiikkia harrastava Nina Leppänen testaa Genelecin kaiuttimia yhdessä muiden opiskelijoiden ja Rock Campin artistivalmentajien kanssa. Tehtäviä agenteille ovat tarjonneet Ponsse, Normet, Olvi ja Genelec, ja lisäksi jokainen agentti suorittaa Iisalmi-aiheisen tehtävän.
By Iisalmi -brändiverkoston yritykset ja oppilaitokset ovat asettaneet kampanjalle tavoitteeksi luoda siltaa Iisalmen ja opiskelijoiden välille erottuvalla, tunnettuutta lisäävällä tavalla. Tunnettuus on ensisijaisen tärkeää vetovoiman rakentamisessa, samoin mieleen jääminen. Harmaasta massasta erottuvilla tempauksilla onkin mahdollisuus vaikuttaa myönteisesti niin tunnettuuteen kuin mileenjäävyyteenkin.
”Agenttikampanja on antanut meille paljon hyviä muistoja ja kohtaamisia uusien ihmisten kanssa, joita emme olisi varmaan muuten tavanneet. Lisäksi ainakin Kuopion kampuksen sisällä se on tuonut meille tunnettavuutta. Kampanjaan osallistuminen on antanut myös oppia, kuinka tehdä yritysten kanssa yhteistyötä niin somen kun opiskelijatapahtumien kautta”, kuvailee Jarkko Antikainen kokemuksen antia.
Kun kampanja on saatu tehtävien osalta päätökseen, päästään kokoamaan tulokset yhteen – videomuotoinen raportti esitellään By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024 ja muutamat agenteista ovat paikalla itsekin. Kampanja kokonaisuudessaan ei vielä tuolloin ole päätöksessä, sillä agenttitehtävistä koottua materiaalia käytetään loppuvuoden ajan uramarkkinointikampanjassa, joka kohdentuu tulevan kesän kausityöpaikkoja hakeviin nuoriin osaajiin. Näin nuorilta nuorille -ajatuksella synnytetyt aineistot saadaan hyödynnettyä monipuolisesti. Myöhemmin tulee pohdintaan, toteutetaanko By Iisalmi -agenttikampanja toistamiseen. Selvää on, että nuoria osaajia seudulle tarvitaan, ja tämänkaltaiset kokeilut ovat oivallinen tapa selvittää, mikä on tehokasta kohderyhmän tavoittamiseen tähtäävää toimintaa.
Tutustu jutussa haastateltujen Wellnessboyzien agenttitehtäviin somessa:
TikTok: https://www.tiktok.com/@wellnessboyz(siirryt toiseen palveluun)
Iisalmi-tehtävän video TikTokissa: https://www.tiktok.com/@wellnessboyz/video/7415904905283620129(siirryt toiseen palveluun)
Ponsse-tehtävän video Instagramissa: https://www.instagram.com/reel/C_z7TE2oc19/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==(siirryt toiseen palveluun)
Elinvoimapalveluiden uutiskirjeen 8/2024 pääkirjoitus. Lue tuoreimmat kuulumiset elinkeinojohtaja Terho Savolaisen ajankohtaiskatsauksesta.
URBACT-ohjelman alla toimiva EU-verkostohanke Residents of the Future on edennyt hankesuunnitelman mukaisesti vaiheeseen, jossa on valittu pilottitoimenpide toteutukseen.
Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -verkostossa mukana olevat yritykset ja oppilaitokset järjestävät vuosittaisen By Iisalmi -seminaarin 13.11.2024. Tapahtuman tämänvuotisena teemana on empatia kasvun ja innovaatioiden lähteenä. Seminaariin kutsutaan mukaan kaikkia seudun elinvoimasta ja vetovoimasta kiinnostuneita aina opiskelijoista yritysjohtoon ja kuntapäättäjiin. Tänä vuonna myös lasten ääni ja ajatukset on haluttu huomioida erityisellä tavalla: Iisalmen kuvataidekoululaiset luovat empatiateemaisen taidenäyttelyn osaksi seminaarin ohjelmakokonaisuutta. Näin teeman ympärille kietoutuva ohjelma saa uuden ulottuvuuden mielenkiintoisten asiantuntijapuheenvuorojen oheen muistuttaen samalla siitä, että tämän päivän valinnoilla rakennetaan tulevaisuuden osaajien – tämän päivän lasten ja nuorten – tulevaisuuden menestymisen mahdollisuuksia.
”By Iisalmi -verkosto tekee työtä koko Iisalmen seudun vetovoiman eteen. Vuosittainen seminaari on hyvä paikka kokoontua yhteen aidossa vuorovaikutuksessa ja käydä läpi yhteisen työmme tavoitteita. Samalla voimme jakaa myös onnistumisia ja tuloksia koko seudun päättäjille ja vaikuttajille, jotka eivät välttämättä ole muutoin aktiivisesti verkoston toiminnassa mukana. Vuosittain valitaan myös sopiva ajankohtainen teema, josta haluamme yhteisesti jakaa ajatuksia”, kiteyttää Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen ja jatkaa:
“Mielestäni nykymaailmassa tarvitaan lisää empatiaa vastakkainasettelun sijasta. Pyrkimällä ymmärtämään paremmin toisiamme voimme rakentaa parempaa tulevaisuutta kaikilla elämän osa-alueilla. Iisalmen seudullakin tehdään päivittäin päätöksiä ja ratkaisuja, jotka voivat suoraan tai välillisesti vaikuttaa monien ihmisten tulevaisuuteen. Empatian lisääminen arjessamme on omalla tavallaan osa vastuullisen tulevaisuuden rakentamista”.
Yksi By Iisalmi -seminaarin puhujista on tulevaisuuden työelämän keskeisiin aiheisiin kirjassaan “Työelämän maraton ja empatia” pureutunut kirjailija, Microsoftin palvelupäällikkö, MBA Niina Majaniemi.
”Puheenvuoroni pääsanoma on, ettei empatia ole vain pehmeyttä ja mukavuutta, vaan sillä on vahva vaikutus yrityksen kilpailutekijöihin ja tunnuslukuihin. On aika ymmärtää, että muuttuvassa maailmassa empatia on yksi tärkeimmistä arvoista ja työkaluista”, Niina Majaniemi painottaa.
Tekoälyn aikakaudella empatian edelläkävijänä tunnetuksi tullut digifuturisti ja Älytaloratkaisu Empathic Buildingin kehittäjä Tomi Teikko tuo tapahtumaan tuulahduksen Kaliforniasta. Tomi on omistanut uransa ihmisläheisempiä rakennuksia kehittävien ratkaisujen luomiselle. Empathic Buildingin lisäksi hän toimii USA:n maajohtajana IoT-ratkaisuja kehittävällä Haltianilla.
Lisäksi tapahtumassa asemoidutaan paikallisempaan näkökulmaan muun muassa Kaisanet Oy:n toimitusjohtaja Jani Moilasen puheenvuoron myötä:
”Tulen kertomaan yleisölle Kaisanetin kasvumatkasta kohti visiota olla toimialueemme kilpailukyvyn uudistaja. Pureudun siihen, kuinka meidän arvomme välittäminen, kumppanuus ja uudistuminen ovat olleet matkalla mukana ja miten työkulttuurimme on kehittynyt empatian näkökulmasta. Kerron myös johtamisen haasteista muutoksessa, miten asiat eivät menneetkään kaikilta osin suunnitelmien mukaan. Työelämän muutokset haastavat johtamista alasta riippumatta”
”Olemme pyrkineet luomaan ohjelmakokonaisuuden, joka antaa eväitä ja inspiraatiota hyvin erilaisista organisaatioista ja taustoita tuleville osallistujille. Alasidonnaisuuden sijaan tarkastelemme ilmiöitä, jotka koskettavat meistä useimpia. Meidän on hyvä kokoontua yhteen sellaisten teemojen äärelle”, toteaa Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski, joka osana työtään koordinoi By Iisalmi -brändiverkoston toimintaa.
Tänä vuonna By Iisalmi -seminaarin teema jalostuu käsiteltäväksi myös taidenäyttelyn kautta, sillä Iisalmen kuvataidekoulun lapset ja nuoret tekevät opettajiensa ohjauksessa syksyn 2024 aikana empatian innoittamia taideteoksia. Teoksista koostetaan näyttely, joka on avoinna kaikelle yleisölle Iisalmen kulttuurikeskuksen näyttelytila Vennyssä marraskuussa. Itse seminaaripäivänä taidenäyttelyyn pääsee tutustumaan ohjatusti, ja Iisalmen kuvataidekoulun johtava opettaja Johanna Kallio ja teoksia tehneitä kuvataidekoululaisia tulee kertomaan näyttelyn synnystä yleisölle.
”Empatia on ollut haastava, mutta mielenkiintoinen aihe”, toteaa Johanna Kallio.
Kuvataidekoululaiset vaikuttavat kuitenkin jo näin syyskuussa päässeen hyvään alkuun taideteostensa parissa aiheen haastavuudesta huolimatta. Näyttelyyn saadaan esille laaja kirjo eri tekniikoilla toteutettuja teoksia, kuten maalauksia, piirroksia sekä eri materiaaleista tehtyjä veistoksia. Jokainen teos ilmentää tai käsittelee empatiaa omalla tavallaan.
”Empatia merkitsee minulle tunnetta, että ollaan myötätuntoisia ja sitä, että voi hypätä toisten saappaisiin. Ja että ymmärretään toisia ja heidän valintojaan”, luonnehtii 5.-luokkalainen Martta Grundmark, joka on alkanut työstämään veistosta.
Mutta miten empatia nähdään taideteoksen aiheena, onko se helppo vai vaikea toteutettava? ”Mielestäni se on vaikea, koska se on tunne, niin se on hankala maalata tai tehdä teoksena”, pohtii 5.-luokkalainen Lilian Rose, jonka käsissä on syntymässä abstrakti maalaus.
”Olemme todella iloisia, että saimme kuvataidekoululaiset mukaan toteuttamaan tapahtumamme ohjelmaa. Meille on tärkeää muistaa lasten näkökulma käsittelemiimme aiheisiin, ja taiteen kautta se voi avautua herkistävällä ja puhuttelevalla tavalla. Näyttelyyn kannattaa tietysti tulla tutustumaan, vaikkei pääsisi itse seminaariin mukaan!”, kannustaa Laura Koski.
Empatia-taidenäyttelyn teosten valmistumista tullaan taltioimaan videomuodossa kuvataideryhmien kanssa syksyn aikana, ja valmiit videot julkaistaan Iisalmen kaupungin sosiaalisen median kanavissa sekä nettisivuilla. Syksyn ensimmäinen video on katsottavissa täältä: https://youtu.be/-k7pAbJj5B4(siirryt toiseen palveluun)
By Iisalmi -seminaarin ohjelmatiedot ja ilmoittautuminen: https://www.iisalmi.fi/byiisalmiseminaari(siirryt toiseen palveluun).
Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -kumppaniverkosto jakavat vuosittain By Iisalmi -tunnustuksen, joka on osoitus positiivisesta asenteesta ja tinkimättömästä halusta tehdä parasta omalla alallaan. Yleisöäänestyksellä valittu tunnustuspalkinnon saaja toimii myös seudun lähettiläänä. Vuoden 2024 tunnustusäänestys käynnistyy torstaina 5.9. ja monipuolinen ehdokaskattaus tarjoaa samaistuttavia esimerkkejä niin tekniselle huippuosaamiselle, luovuudelle kuin yhteisön empaattiselle auttamisellekin. Tunnustuspalkinto jaetaan tänä vuonna jo kahdeksannen kerran.
By Iisalmi -tunnustus on myönnetty aikaisemmin lumilautailija Rene Rinnekankaalle (2017), Pesolan Pihvilihan isäntä Antti Niskaselle (2018), valmentaja, yrittäjä Matti Kokkoselle (2019), Keila ja liikekeskus Liikkeen yrittäjä Laila Korhoselle (2020), Koko Suomi leipoo -finalisti, 4H-yrittäjä Pihla Salliselle (2021), Istuvan Härän yrittäjä Arja ”Arska-Täti” Wäisäselle (2022) sekä Mähösen Musiikkikaupan yrittäjä Marko Mähöselle (2023).
”By Iisalmi -tunnustus on osa kaupungin ja yritysten yhteistä brändimarkkinointia, ja sen tavoitteena on nostaa esille ja valaista kirkkaammaksi sitä monipuolista osaamista, jota meiltä Iisalmesta löytyy. Se kannustaa myös meitä muita toimimaan yhteisömme paremman tulevaisuuden hyväksi.” kiteyttää Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen tunnustuksen merkitystä ja jatkaa:
Ehdokkaat valitaan vuosittain yleisöehdotusten joukosta, ja välikarsinnan suorittaa By Iisalmi -verkoston raati. Tänäkin vuonna mukaan on noussut niin yritysmaailman tähtiä kuin vapaa-ajan harrastuksiin ja yhteisöllisyyteen liittyviä toimijoita.
”Kun pyydämme ehdokkaita mukaan äänestykseen, moni heistä liikuttuu siitä, että juuri heidän tai hänen työnsä on huomioitu. Mukana on ollut monia urheilijoita tai yrityksiä, jotka on palkittu valtakunnallisesti tai kansainvälisestikin, mutta oman paikallisen yhteisön antama tunnustus lämmittää varmasti jokaisen sydäntä erityisellä tavalla”, kuvailee markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski Iisalmen kaupungilta.
Tunnustus on kunnianosoitus myös ehdokkaan taustayhteisölle – ihmeet tehdään yhdessä, ja jokaisen tämänvuotisen ehdokkaankin taustalla on tärkeät tukijoukot perheestä seura- ja työyhteisöön sekä muihin verkostoihin.
Ehdokkaiden tarinat julkistetaan torstaina 59.2024 www.iisalmi.fi/byiisalmitunnustus -sivulla.
By Iisalmi –tunnustuksen äänestysaika on 5.9. – 2.10.2024. Äänestämään pääsee www.iisalmi.fi/byiisalmitunnustus –nettisivulla sekä Iisalmen Sanomien ja Töllöttimen kautta jaettavilla äänestyslomakkeilla, jotka tulee palauttaa Iisalmen kaupungintalon asiakaspalvelupisteeseen 2.10.2024 mennessä.
Yleisöäänestyksen voittaja julkistetaan By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024.
Yleisöäänestyksen voittajan kanssa sovitaan lähettiläsyhteistyöstä, johon ideat kumpuavat toimijan omasta osaamisesta. Esimerkiksi viimevuotinen voittaja Marko Mähönen on profiloitunut jo aiemmin nuorten musiikkiharrastamista kannustavana tekijänä, joten hänen kanssaan tehty yhteistyö on liittynyt lapsiin, nuoriin ja musiikkiin. Mähösen Musiikkikauppa toimii Sourunsalon koulun kummiyrityksenä tarjoten lapsille konkreettisen esimerkin yrittäjyyskasvatukseen. Marko oli muiden lähettiläiden tavoin mukana huhtikuisessa By Iisalmi -lähettilästapahtumassa, jonka vuoden 2022 lähettiläs Arja Wäisänen järjesti yhteistyössä kaupungin kanssa. Lähettilästapahtuman kaltaisia yhteisiä kohtaamisia toivotaan jatkossakin, jotta kuka tahansa iisalmelainen pääsisi jututtamaan brändilähettiläitä. Yksi mahdollisuus brändilähettiläiden kohtaamiseen avautuu marraskuussa: By Iisalmi -seminaarissa julkistetaan vuoden 2024 tunnustusvoittaja, jonka jälkeen tuore lähettiläs tai lähettiläsjoukko on yleisön jututettavissa. Perinteisesti myös uudenvuoden vastaanottajaisissa on kuultu lähettilään ajatuksia osana lavaohjelmaa.
”Joka vuosi lähettiläskimaramme saa uutta pontta ja ulottuvuuksia, kun uusi lähettiläs omine taitoineen ja ideoineen tulee joukkoon mukaan. Loppuvuodesta pääsemme kertomaan, millaista lähettiläsyhteistyötä on seuraavaksi tiedossa!”, toteaa Laura Koski.
Lisätietoja:
Laura Koski, markkinointi- ja viestintäsuunnittelija, Iisalmen kaupunki, p. 040 632 5868, laura.koski@iisalmi.fi
Terho Savolainen, elinkeinojohtaja, Iisalmen kaupunki, p. 040 630 5328, terho.savolainen@iisalmi.fi
Menneenä keväänä Iisalmen kaupunki ja By Iisalmi -yritys- ja oppilaitosverkosto rekrytoivat agenteikseen somessa ja opiskelu- ja harrastusverkostoissa aktiivisia nuoria kertomaan Iisalmesta ja sen yrityksistä Suomen suurimmissa opiskelijakaupungeissa ja somessa. Toukokuisen agenttihaun tuloksena saatiin 30 hakemusta yksittäisiltä ja pareina toimivilta agenttipotentiaaleilta, eli mikrovaikuttajakampanjaan osallistuminen kiinnosti kohderyhmää. By Iisalmi -agenteiksi valittiin yhteensä kahdeksan nuorta vaikuttajaa eri puolilta Suomea, neljä heistä toimii agenttipareina. Nyt syksyn koittaessa ja opiskelukampusten täyttyessä opiskelijoista, pääsevät By Iisalmi -agentit tositoimiin suorittamaan Iisalmen seudun yrityksiin liittyviä tehtäviä omissa kotikaupungeissaan. Agentit julkaisevat tehtäväsuorituksistaan sisältöjä sosiaalisen median kanaviinsa houkutellen näin nuoria osaajia kääntämään katseitaan Iisalmen seudun ura- ja opiskelumahdollisuuksien puoleen.
Iisalmella on ollut tapana viestiä ja markkinoida seudun mahdollisuuksista oivaltavasti kokeillen – tavoilla, joita kuntamarkkinoinnissa ei ole aiemmin nähty.
”Pienen kaupungin on uskallettava käyttää rohkeasti uusia, oivaltavia tapoja herättää kiinnostusta erottuakseen massasta”, kuvailee Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen.
”Agenttien avulla Iisalmi tulee tutuksi opiskelijaverkostoissa eri puolella Suomea hauskalla, nuorten osaajien omaa luovuutta hyödyntävällä tavalla. Agenttimme tuntevat omat opiskeluverkostonsa, ja osaavat soluttautua niihin tavalla, joka toimii nimenomaan nuorten näkökulmasta”, määrittelee Laura Koski, joka koordinoi By Iisalmi -brändiverkostoa ja -markkinointia Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelijana.
Iisalmen seudulla jo vuosia aktiivisesti toiminut By Iisalmi -verkosto yrityksineen ja oppilaitoksineen on ollut mukana ideoimassa kampanjaa, ja tehtävävaiheessa keskiöön nousee neljä verkostoon kuuluvaa yritystä: By Iisalmi -agentit tekevät tehtäviä Olvin, Normetin, Ponssen ja Genelegin uramahdollisuuksiin ja tuotteisiin liittyen.
”Agentit laativat ehdotukset siitä, millaisilla tempauksilla tai toimilla he tuovat kutakin yritystä omissa verkostoissaan ja omalla opiskelupaikkakunnallaan esille, ja me täältä Iisalmesta käsin autamme idean viimeistelyssä sekä tietysti osallistumme somenäkyvyyden vahvistamiseen”, kertoo Laura Koski.
Yksi agentiksi valitsemisen ehto olikin aktiivinen sisällöntuotanto ja seuraajakunta somessa. Nyt ei kuitenkaan haettu koko kansan tuntemia vaikuttajia, vaan tavallisia, ennakkoluulottomia ja innostuneita nuoria, jotka ovat kiinnostuneita Iisalmen ihmeistä ja joihin muiden samanikäisten on helppo samaistua. Mikro- ja nanovaikuttajuus ovat markkinoinnissa nousevia trendejä ja aito, ei liian tuotettu sisältö kiinnostaa yhä enemmän. By Iisalmi -agenttien edesottamuksia päästään seuraamaan somesta ja www.iisalmi.fi/byiisalmiagentit -sivulta syys-lokakuun aikana, ja tuloksia tarkastellaan By Iisalmi -seminaarissa 13.11.2024.
Konsta & Veera
Jyväskylän Tiimiakatemiassa opiskelevat Konsta ja Veera muodostavat agenttiparin, joka on valmiina toteuttamaan lennokkaitakin ideoita! Iisalmessa heitä inspiroivat eloisuus, helppous sekä toimiva arki.
Instagram: veerapartanen, Konstakseli
TikTok: veeraakata,
Nina
Seinäjoella tradenomiksi opiskeleva Nina on intohimoinen musiikin harrastaja. Hän on erityisen kiinnostunut Genelecin kaiuttimista. Hänen mottonsa agenttina on “Kohti unelmia ja tavoitteita!”.
Instagram: t_kohti_unelmia_ja_tavoitteita
Wellnessboyz
Wellness-tradenomeiksi Kuopiossa opiskelevat Wellnessboyzit tuottavat yllättävää ja hauskaa sisältöä. Valmistaudu tutustumaan Iisalmeen sekä yrityksiin sketsien kautta!
Instagram: Wellnessboyz
TikTok: Wellnessboyz
Noora
Oulussa fysioterapiaa opiskeleva Noora yhdistää sisällössään yrittäjyyttä, hyvinvointia sekä opiskelijaelämää. By Iisalmi -agenttina hänen mottonsa on “Pystyt saavuttamaan unelmiasi, jos vain haluat!”.
Instagram: noorahakanen
TikTok: nnoorahakanen
Olli
Olli opiskelee Tampereella audiovisuaalista viestintää. Hän hyödyntää osaamistaan toteuttaen näyttäviä visuaalisia sisältöjä. Iisalmessa hän arvostaa luonnon rauhaa ja yhteisöllisyyttä.
Instagram: ihmevatkain, Olli.06
TikTok: @xcolaollix
YouTube: KoliS Productions
Joanna
Joanna on helsinkiläinen cheerleader, joka urheilee ammattimaisesti ja kunnianhimoisesti. Hänen mottonsa By Iisalmi -agenttina on “Cheers for anything!”.
Instagram: joannammaria
TikTok: hooceeee