Siirry sisältöön

Iisalmi toteutti vuonna 2024 ensimmäisen By Iisalmi -agenttikampanjan, jolloin lähettiläiksi haettiin eri puolilta Suomea nuoria opiskelija- ja somevaikuttajia. Tuolloin agenteiksi valitut nuoret pääsivät kertomaan Iisalmen ihmeistä ja uramahdollisuuksista somekanavissaan ja opiskeluverkostoissaan järjestäen esimerkiksi opiskelijatapahtumien yhteydessä iisalmelaisten yritysten promootioita.

”Jokainen meistä tuntee jonkun, joka on lähtenyt Iisalmesta, mutta toimii edelleen vilpittömästä kotiseuturakkaudestaan Iisalmen sanansaattajana. Koska aiempi mikrovaikuttajakampanjamme toimi hyvin, halusimme varioida ideaa nyt uuteen muotoon ja valjastaa ex-iisalmelaisia virallisesti ja pientä korvausta vastaan järjestämään eräänlaisia promoja omille verkostoilleen”,
kertoo By Iisalmi -brändimarkkinointia ja -verkostoa koordinoiva Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski.

Kampanjaan haetaan mukaan eri-ikäisiä ihmisiä eri puolilta Suomea. Agenteiksi voidaan valita henkilöitä, jotka ovat jossain vaiheessa asuneet Iisalmessa, ja Iisalmi on jäänyt sydämeen lämpiminä muistoina. Agenttien tulee olla valmiita kokoamaan omista verkostoistaan – esimerkiksi ystävistään, harrastusporukoistaan tai opiskelijakavereistaan – seurue, jolle he yhdessä Iisalmen kanssa järjestävät Iisalmi-teemaisen illanvieton. Koko seurueen tulee olla valmis myös julkisuuteen, sillä illanviettojen keskeinen ohjelmanumero, Iisalmi Games -kisailut, videoidaan ja jaetaan osana kampanjaa.

”Tavoitteena on, että Iisalmi Games -videot saavat koko Suomen hymyilemään, mutta samalla kertovat myös erottuvalla tavalla iisalmelaisesta osaamisesta ja seutumme tarjoamista uramahdollisuuksista”, kuvailee Laura Koski.

Iisalmi Games -kisailut ovat mökkiolympialaistyyppisten lajien kokoelma, joka on suunniteltu yhdessä By Iisalmi -yritysten ja -oppilaitosten kanssa.

”Kisalajit kuvastavat sitä maailmaluokan osaamista, jota seutumme yrityksissä syntyy päivittäin. Toki mausteena on myös muuta Iisalmeen oleellisesti liittyvää, kuten murretta, kiireneutraaliutta ja huumoria!”, kertoo Laura Koski.

Lajien joukosta löytyy muun muassa Iisalmen sijoittaminen Suomen kartalle, iisalmelaisten äänten tunnistamista Genelecin kaiuttimilla, Olvi KevytOlo -makutesti, Ponssen metsäkonelelun lastaamiskisa ja muistipeli Normetin laitteiston kuvilla. Pääsevätpä osallistujat myös syömään kilpaa muurinpohjalettuja – ja tietysti tästä on suoriuduttava ilman käsiä. Maaseutuaiheisiin uppoudutaan tonkkuminheitossa ja Jaakko Tepon komiikkaakin on ujutettu mukaan ohjelmaan.

By Iisalmi -agentiksi voi hakea marraskuun loppuun mennessä. Agenttivalinnat tehdään joulukuun aikana, ja Iisalmi-aiheisia elämyksiä päästään kokemaan eri puolilla Suomea kevättalven 2026 aikana. Kampanja tarjoaa Iisalmelle ja yrityksille näkyvyyttä useissa eri vaiheissa, ja oheisviestintä tukee kiinnostuksen syventymistä myös seudun uratarjonnan suuntaan.

Iisalmessa asuvien toivotaan vinkkaavan kampanjasta omille tuttavilleen ja sukulaisilleen, jotka ovat muuttaneet pois Iisalmesta. Etenkin jos joukosta löytyy kotiseuturakkautta pulppuavia persoonia, on tämä kampanja kuin tehty heille.

By Iisalmi -agentit Games Edition -kampanja pähkinänkuoressa