Siirry sisältöön

Tapahtumassa kansainvälisyys on keskiössä, sillä sama teema on viime aikoina painottunut niin kaupungin muuttajamarkkinoinninkin kehittämisessä, kuin yleisesti seudun yritysten osaajatarpeen ratkaisemisessakin:

”Meidän täytyy olla avoimia uusille ihmisille – ei vain työpaikoilla, vaan myös vapaa-ajalla ja harrastuksissa”,
korostaa Iisalmen kaupungin elinkeinojohtaja Terho Savolainen. Hän avaa tapahtuman perinteiseen tapaan puheenvuorollaan nostaen esille muun muassa parhaillaan lausuntokierroksella olevan kaupunkistrategian painopistevalintoja, joissa niin ikään kansainvälistyminen on huomioitu.

”Seminaarista saa monipuolisesti ja eri näkökulmista tietoa kansainvälistymisestä ja samalla pääsee verkostoitumaan muiden toimijoiden kanssa. Tavoitteena on, että tapahtuman jälkeen osallistujilla on matalampi kynnys kysyä neuvoja paitsi kansainvälisiin rekrytointeihin tukea tarjoavista palveluorganisaatiosta kuin toisilta yrittäjiltäkin. Yleisesti rohkeus kansainvälistymiseen kasvaa onnistuneiden esimerkkien myötä, joita tapahtumassa on yritystarinoita esillä”, kertoo Terho Savolainen.

Seminaarin tavoitteena on vahvistaa Iisalmea paikkana, jossa kansainvälinen osaaminen nähdään voimavarana ja elinvoimatekijänä. Päivän ohjelma tarjoaa puheenvuoroja, yrityscaseja, paneelikeskusteluja ja iltapäivän Meet & Connect -osion, jossa työnantajat ja kansainväliset osaajat kohtaavat osaajatreffien merkeissä.

Päivän ohjelmassa ovat mukana muun muassa:

Bridge to Iisalmi -ohjelma taustalla

Bridge to Iisalmi on Iisalmen kaupungin ohjelmakokonaisuus, joka tukee kansainvälisen väestön asettumista kaupunkiin, sekä toimii kattoteemana kansainvälistä taustaa omaaville suunnatussa kaupunkimarkkinoinnissa ja -viestinnässä. Iisalmessa on tunnistettu, että tehtävissä on vielä paljon asioita, jotta maahanmuuttaneet kotoutuvat paremmin ja pääsevät osaksi yhteisöä. Se edistää koko yhteisön hyvinvointia ja elinvoimaa.

“Jos paikkakunnalta ei löydy työn rinnalle harrastuksia, palveluita ja tukiverkostoja, ei synny pitovoimaa. Tarvitsemme kaikkia kaupunkilaisia mukaan rakentamaan siltaa uusien tulijoiden ja yhteisön välille”, muistuttaa Terho Savolainen.

”Kaupunkimarkkinoinnissa olemme jo aiemmin tänä vuonna toteuttaneet ura- ja muuttajamarkkinoinnin kampanjan tällä teemalla. Myös palveluviestinnässä huomioimme entistä paremmin kansainvälistä taustaa omaavia. Tunnistaaksemme arjen tarpeita, teemme aktiivista yhteistyötä kansainvälisyyspalveluiden kanssa – ja niihin Iisalmessa onkin satsattu”, kertoo Iisalmen kaupungin markkinointi- ja viestintäsuunnittelija Laura Koski ja jatkaa:

”Seminaariin on ilmoittautunut paikan päälle noin 250 osallistujaa, mikä onkin maksimiosallistujamäärä. Livelähetystä seuraamaan on rekisteröitynyt noin 50 osallistujaa. Aktiivinen ilmoittautuminen kertoo siitä, että teema koetaan tärkeäksi ja että puhujavalintamme ovat osuneet nappiin – emme malta odottaa, millaista inspiraatiota ja arjen sillanrakentamista tapahtuman myötä syntyykään!”.

By Iisalmi -seminaarin perustiedot: