Iisalmen kaupungin viestintäohje 2022 - 2025 on laadittu linjaamaan kaupungin toimesta
tapahtuvaa viestintää. Sen tavoitteena on tukea koko kaupunkiorganisaation
viestinnän suunnittelua ja toteutusta siten, että kaikella kaupungin viestinnällä
edistetään kaupunkistrategian ja vision toteutumista – yhteistä suuntaa ja
kantavaa ideaa.
Iisalmen kaupunkistrategian visioksi asetettiin joulukuussa 2021 ”Suomen
houkuttelevin seutukaupunki.” Strategiassaan Iisalmi julistautuu myös Suomen
ihmeellisimmäksi kaupungiksi. Suomen ihmeellisimmän kaupungin tavoitteena
on rakentaa houkuttelevuuttaan kolmen strategisen teeman - Ihana Iisalmi,
Inspiroiva Iisalmi ja Ihmeiden Iisalmi -kautta. Onnistuneella kuntaviestinnällä on
strateginen merkitys: Osallistamalla aktiivisen kuntaviestinnän avulla paitsi
organisaation työntekijät ja luottamushenkilöt myös laajat sidosryhmät mukaan
strategisiin toimenpiteisiin ja strategisten arvojen mukaisiin tekoihin, voimme me
Iisalmessa tehdä ihmeitä yhdessä!
Viestintäohjeen lisäksi viestintää ohjaavat erilaiset tarkentavat viestinnän ja
markkinoinnin ohjeistot, kuten graafinen ohjeisto, kaupungin brändien manuaalit
ja vastuualue- tai projektikohtaiset tarkemmat viestintäsuunnitelmat. Häiriötilanteiden varalle Iisalmen kaupungilla on erillinen kriisiviestintäohje.
Viestintäohjeen perustana on strategian lisäksi Kuntalaki, joka velvoittaa
katsomaan viestintää kuntalaisen eli asukkaan, palvelujen käyttäjien, järjestöjen ja muiden sidosryhmien näkökulmasta. Kuntalain mukaisesti kaupungin
viestinnän tulee edistää edellä mainittujen kohderyhmien tiedonsaantia sekä
osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia.
Viestintä pyrkii yhtäältä edistämään iisalmelaisten hyvinvointia ja vaikuttamismahdollisuuksia ja toisaalta rakentamaan viestinnällisiä suuntaviivoja sille, että Iisalmi
tunnetaan myös valtakunnallisesti ja kansainvälisesti ihmeellisenä ja vetovoimaisena
osaamisen paikkana. Viestinnällisten toimenpiteiden lisäksi Iisalmessa tuetaan näitä
tavoitteita myös markkinoinnilla. Viestintä ohjaa osaltaan myös markkinointia, mutta ei paneudu yksityiskohtaisempaan markkinoinnin ohjeistamiseen. Viestintä ei ole vain hyvänkään yksipuolisen suunnittelun lopputulos. Se on yhä
enemmän jatkuvaa ja monikanavaista dialogia ympäröivän yhteiskunnan toimijoiden
kanssa. Viestintä on vuorovaikutusta, joka auttaa kulloisenkin tilanteen edistämisessä ja saattaa ihmisiä yhteen.
Viestintä tehdään yhdessä.