Kangaslammin ja Kauppis-Heikin koulujen rakentamisen yhteydessä pidettiin yhteinen prosenttitaidekilpailu. Kangaslammin koululle valittiin kilpailun yhteydessä kaksi prosenttitaideteosta. Koulun sisällä on Antti Immosen liikettä sisältävä teos "Käynti kiertokulun kautta" ja koulun ulkoseinässä  kukkamainen Kirsi Kaulasen teos "Taika-aika". Teokset valmistuivat syksyllä 2017.
Antti Immonen: Käynti kiertokulun kautta

Antti Immonen on kuopiolainen kuvataiteilija, joka tavoittelee teoksia, jotka ovat vapaita, ei staattisia. Ilmavia, mutteivat kuitenkaan hajoa tilaan katsojaa ympäröiväksi installaatioksi. Antti käyttää töissään monia materiaaleja – pääasiassa terästä, puuta, pultteja ja muttereita. Hän kokoaa veistokset pienemmistä kappaleista ja lopputulos syntyy osien summana.

Käynti kiertokulun kautta on reliefimäinen, osittain kineettinen veistos, joka sijoittuu Kangaslammin koulun Lummeravintolan seinälle. Teoksen aiheena ovat luonnon erilaiset kiertokulut kuten veden kierto, energian muuntuminen muodosta toiseen ja ravintoketju. Veistoksessa on aiheita kasvi- ja eläinmaailmasta, sekä luonnontieteistä ja tekniikasta. Teos on sirorakenteinen ja piirrosmainen. Siinä on leikkimielistä liikettä, ja se on ilmava ja kevyt. Olennainen osa teosta on magneettinen kuularata. Veistoksessa kiertää magneettikuula radalla, joka on valmistettu kirkaista akryyliputkista ja alumiiniputkista. Kolme sähköllä toimivaa kuulahissiä nostavat Arkhimedeen ruuvien avulla mageetin radalla ylöspäin. Vaikka teoksessa on liikkuvia osia, on se on rauhallinen ja harmoninen.

Kirsi Kaulanen: Taika-aika

Kirsi Kaulanen on Porvoossa asuva ja työskentelevä kuvanveistäjä, joka tekee yleensä teoksensa metallista. Teosten muotokieli löytyy usein luonnosta. Yksi Kaulasen tunnettu julkinen taideteos on Helsingissä Musiikkitalon katosta ripustettu Gaia.

Taika-aika on veistos, jossa on koulun kello sisällä. Taikuutta siinä on sen väri, joka muuttuu vastaväriksi eri katsontakulmassa. Teoksen ”siivet” on maalattu helmiäismaalilla, joka vaihtaa väriä katsojan liikkuessa.  Näin taiteilija itse kertoo teoksestaan:

"Koulun kello houkutteli tarinan ympärilleen. Tarinasta syntyi veistos Taika-aika. Jokainen katsoja voi ja saa kokea sen omalla tavallaan. Taika-aika voi toimia ikkunana mielikuvitukselle, johdattaa jokaisen katsojan oman tarinan tai sadun maailmaan. Koulun kello veistoksen osana näyttää tarkkaa aikaa ja kertoo milloin oppitunnit alkavat ja loppuvat. Veistoksena Taika-aika ottaa ajankin suhteen taiteelle ja sadulle kuuluvia vapauksia. Välitunneilla ja kouluajan ulkopuolella Taika-aika antaa ajalle siivet, aika voi lentää tai madella, aikaan tulee ehkä taikaa. Sadun, leikin ja unelmien maailmassa kaikki on mahdollista. Sieltä maailmasta tämäkin veistos sai alkunsa. Leikkiminen ja unelmointi ovat taiteilijan työkaluja, niin kuin lastenkin." 

Kuvagalleria